måndag, september 11, 2006

Mrs F

Så är jag fru.
Jag vandrade nerför altargången och sedan sa jag ja. Med ett leende. Och jag har aldrig haft lika roligt. Det är vansinnigt kul att gifta sig. Från början till slut.
Vi spelade Brudmarsch från Delsbo som ingångsmarsch. Och Drottningholmsmusiken som utgångsmarsch. Däremellan blev det två psalmer och så Ted Gärdestads För kärlekens skull.
Sedan satt den där på fingret, vigselringen med de sju diamanterna, och gnistrande och blänkte.
Jag hade vit klänning, röda skor och en härlig höstbukett med både johannesört och rönnbär. Håret var uppsatt i en enkel svinrygg med vita pärlor, och min man var stilig i ny kostym och en maffig vigselring i rött guld.
Efter ceremonin i kyrkan bar det av till Drottningholms värdshus där vi bjöd på följande meny:

Välkomstdrink: Champagnecoctail (cognac, angostura bitter, socker och champagne)
Förrätt: Grillade skaldjur med basilikacremé, vitlökskrutonger och gazpachosalsa.
Huvudrätt: Hjortytterfilé med kantareller, syltad rödlök, rödvinssky och potatispuré smaksatt med västerbottenost.
Dessert:Vaniljpannacotta med marinerade bär

Till förrätten serverades ett vitt vin, Drostdy-Hof Chardonnay
Till huvudrätten serverades det röda vinet Faustino V Reserva, Rioja (för övrigt ett av mina favoritviner, jag var bara tvungen att provsmaka det, lite, lite, och kunde snabbt konstatera att det smakade himmelskt mycket bättre än mitt alkoholfria)

Vi var 26 stycken. Familjen och de närmsta vännerna var bjudna. Och det var helt lagom. Jag kände att jag hann mingla och prata med alla men samtidigt också kunde njuta av att det var min dag. Det hade nog varit svårt om vi bjudit alla vi ville bjuda. Eller kanske borde bjuda. Nu blev det verkligen vår dag, fullt ut.
En massa vackra tal. Det mest överraskande var min mammas. Att hon var så grym på att tala hade jag inte en aning om. Och jag bara grät för att det var så fint.

Eftersom det var en enkel ceremoni utan en stor fest (men vi fick dock dansa brudvals till gästernas sångackompanjemang) smet vi iväg redan vid åtta. Gästerna var kvar och gjorde baren farlig, men de hade haft fantastiskt roligt.
Själva åkte jag och mannen ut på Lidingö och bodde på hotell och lyxade oss. Åt en enklare supé och hade turen att få hela övervåningen på Villa Söderås för oss själva. Så vi satt där och pratade och skrattade och och kysstes och fingrade på våra ringar och bara var så nöjda. Intog latte och dessert i det stora biblioteket och kändes oss riktigt lyckligt lottade.
Väl på hotellrummet, eller snarare hotellhuset, för vår svit låg i ett eget litet hus, så hade mannens föräldrar överrraskat med champagne, frukt och choklad.

Morgonen efter vaknade vi till en strålande sensommardag. Åt en god frukostbuffé som vi avsluatde med nygräddade våfflor och kaffe på terassen precis vid havet. Sedan gick vi en lång, lång promenad och satt sedan nere på bryggan och tog till vara på vår första dag som man och fru.

För nu är jag fru. Med stort F. Och det känns förbannat bra.

8 kommentarer:

  1. Åh, äntligen uppdatering, jag har kollat flera gånger idag om du inte skrivit något om bröllopet. Det var ett så fint bröllop med massa trevliga människor och utsökt mat och ni var så väldigt fina, tack för att jag fick dela dagen med er!

    SvaraRadera
  2. Jag bara ryser! Det låter verkligen som om ni har haft ett toppenbröllop!

    Och visst är det roligt att gifta sig, jag skulle gärna göra om det =)

    SvaraRadera
  3. Heja vad fint. Grattis.

    SvaraRadera
  4. Stort grattis. Kan bara intyga att det är roligt att vara gift.

    SvaraRadera
  5. Va härligt! Grattis! Vill också ha det lite mindre :-) Låter som det var helt rätt för er. Grattis igen!!

    SvaraRadera
  6. Åhh, grattis! Allt lät ju fantastiskt underbart härligt!foton? :)

    SvaraRadera
  7. Åh,vad det lät mysigt! Grattis!

    SvaraRadera
  8. Tack alla!
    Och nej, några foton kommer nog inte. Jag försöker hålla denna blogg fri från det. Tills vidare.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!