tisdag, februari 12, 2008

Att förvåna mig själv

Jag har haft ledande befattningar.
Jag har lett projekt.
Jag har kravställt och testat nya system.
Jag har hållit i utbildningar.
Jag har presenterat förslag.
Jag har gjort det på svenska. Jag har gjort det på engelska.

Jag jobbade halvt ihjäl mig för några år sedan.
Men –
Jag har helt andra förutsättningar nu.
Jag känner mig själv och mina begränsningar. Jag vet när det är okej att säga ja och när det inte passar att säga nej.
Jag behöver inte längre bevisa, varken för mig själv eller någon annan, att jag kan.
Jag vet vad jag vill, vad som är viktigt och hur jag ska göra för att må bra.
Därför har jag tackat nej till projektledarrollen.

Jag är smickrad av att ha blivit tillfrågad. Glad och stolt. Men det räcker så. Jag faller inte för det. Det har jag gjort så många gånger tidigare, utan att egentligen vilja, helhjärtat. Jag har tänkt att det ser bra ut i CV:n, att det är coolt att ha en titel, att det är schysst att kunna påverka och makt att kunna fatta beslut.

Men av hela mitt hjärta kan jag nu säga att jag hellre tillbringar mina kvällar och helger med familj, vänner och mina studier än med engelska kravställningar.

21 kommentarer:

  1. Du har verkligen tänkt igenom ditt beslut. Att välja sin egen väg, vilken den än är borde vi alla göra vid varje vägskäl. Det viktigaste är att lyssna på sin inre röst, och att strunta i det som omgivningen viskar. Du har ett underbart liv och du lever det som du vill, och jag är tacksam att du delar med dig!

    SvaraRadera
  2. Bra beslut tror jag! Framförallt för att du verkligen fattat det själv utan att påverkas utifrån, då kan det inte bli fel.

    Roligt för oss vänner också för då kanske du hinner med oss då och då, trots jobbet;)!

    SvaraRadera
  3. Det låter som ett väl genomtänkt beslut iallafall!

    SvaraRadera
  4. Stort, moget och klokt! Åh, vad jag hoppades att du skulle se att du är för värdefull för att jobba ihjäl dig igen. Och det gjorde du! Bamsekram!

    SvaraRadera
  5. Jag är stolt över dig. Du tog rätt beslut. Jag trodde nog inte att du skulle ta rätt beslut. Jag trodde nog att ditt "karriär-jag" skulle vakna till liv av smickret. Och att du skulle tänka att jag kan det här och gör det på mitt sätt som det passar mig. (och sedan kanske inte orka igenom det på ditt sätt utan bli lite uppäten av det istället)...
    Jag hade fel.
    Jag är stolt. Och glad. Och det är helt rätt och riktigt. Och så jävla svårt för alla chefer är proffs på smicker när det passar deras intressen.
    Tjohoooo *flaggviftning*

    SvaraRadera
  6. Jag vill bara säga lite kort (har följt dina funderingar senaste veckan lite hastigt mellan sjuka barn, mycket jobb, livsfrågor och allt möjligt som har en tendens att hopa sig - men som jag nuförtiden oftast klarar balanserat och medvetet närvarande och totalt utan prestige):
    GRATTIS till ett levande beslut! Jag hade hoppats på ett nej. Kram!

    SvaraRadera
  7. Men vad har du gjort???!!! Är du galen???!!!! Skojja bara, GRATTIS, modigt! kram

    SvaraRadera
  8. Bra att du lyckats ta ett beslut som känns helt rätt. Låter inte som om det du beskriver som de viktiga värdena i ditt liv går så bra ihop med en kraftigt ökad arbetsbeslastning på ditt nuvarande jobb.

    SvaraRadera
  9. Wiii, jag hade rätt :) Fan vad skönt att du är nöjd över ditt val. DET är det viktiga!

    Jag tycker du gjorde helt rädd. KRAM!

    SvaraRadera
  10. rätt, ska det såklart stå.

    SvaraRadera
  11. Grattis till Ditt braiga beslut. kram

    SvaraRadera
  12. Fy fan vad klok du är! Och, som andra också sagt, modig. Och vuxen :) Grattiskram till dig och din familj som får mer tid med dig.

    SvaraRadera
  13. Åh vad glad jag blir! Du är modig! Vad skönt att du kommit förbi vad-smickrad-jag-blir-jag-tackar-ja-fasen och det-här-blir-snyggt-i-mitt-cv-fasen, det är bara att gratulera :-)
    Jag är jättestolt över dig!
    Bamsekram!!

    SvaraRadera
  14. Du gjorde helt rätt vännen! Du valde med hjärtat och det måste kännas SÅ bra! Jag är också stolt över dig! Jag gillar ditt nya jag :-). Stor kram!

    SvaraRadera
  15. Tack alla för fina kommentarer!

    Anna funderar - det är just det som varit så svårt tidigare, att lyssna helt på min egen röst och strunta i vad omgivningen viskar. Men NU. Nu lyssnar jag och skiter (nästan) fullkomligt i vad omgivningen viskar.

    Edvins mamma - det är ju precis det, att jag vill ha tid för dig och mina andra vänner. OCH min familj. Och yoga, skola, shopping, vin på stan och allt annat som är SÅ mycket roligare än att bara jobba
    :)

    Maria - Det är det! Men jag får en känsla av att du ville att jag skulle ja ;)

    Min stora lilla värld - ja, förra gången när jag nästan jobbade ihjäl mig så sågs vi ju inte alls. Men NU, nu har vi ju redan bokat in en vindejt :)

    Kaffeflickan - waw! Tack! Vad snällt! Och jag är stolt över mig själv. Mycket!

    Yogamamman - Du har rätt. Det är ett levande beslut. Och tack för att du finns här och följer mig, trots att livet kommer emellan ibland. För det gör det ju. Det SKA det göra.

    Happy Muffin - haha, en liten del av mig (den som gärna faller för smicker) tänker faktiskt så ibland, korta stunder. Men jag är övertygad om att jag gjort rätt. Just nu. Just nu är det såhär. Jag ska jobba i många år till och har tid att göra annat och jobba mycket, när jag vill, OM jag vill.

    Kajsa - Nej, sen jag fick barn har jag grymt svårt att se meningen i att jobba halvt ihjäl sig.

    Minna - Så du trodde på ett nej. Där ser man :) Och så blev det.

    Camilla - tack!

    E - Mogen, klok och vuxen? Är det jag det?
    JA, det är det fan :)

    Mitt liv som mamma - tack vännen! Och jag är stolt över mig själv. Pussa Nora från mig och Signe. Vi saknar er.

    Mitt liv precis som på film - ja, jag gillar också mitt nya jag. Och min chef och kollegor är också impade (eller kanske snarare förvånade) över mitt nya jag. Kram till dig

    SvaraRadera
  16. Good for you! Man ska lyssan på sitt inre! Kram

    SvaraRadera
  17. Först vill jag säga:
    Grattis till beslutet!

    Oavsett vad du valde så är det skönt att ha bestämt sig.

    Det låter underbart att medvetet våga välja att ägna tid åt familj och vänner och träning istället för jobb! Sen kan jag ju bara hoppas att det gror ett litet frö i dig som gör familje-biten ännu självklarare :)

    Det är moget att våga göra det man själv vill och inte vad man "borde" göra. Men passa på att njuta ordentligt av att ha blivit tillfrågad!

    Jag är övertygad om att du har valt rätt!

    /C

    SvaraRadera
  18. men vilket skönt beslut! grattis!

    SvaraRadera
  19. Helen - tack, ja, man ska lyssna på sitt inre, men ibland är det svårt. Och ibland säger det olika saker. Men nu känner jag garanterat att jag gjort helt rätt.

    C - Tack! Och jag njuter av att ha blivit tillfrågad, absolut.
    Däremot gror det ännu inte ngt litet frö i mig. Men tids nog...kanske...
    Jag hoppas att din situation också löser sig snart, att du känner vad du vill. Kram och tack igen

    Fru A - ja, jätteskönt! Tack!

    SvaraRadera
  20. Du är så mycket klokare än nån annan jag känner!
    stort grattis till dig, och till din fina familj!!!
    jag fick gåshud när jag läste om ditt beslut, du är så smart!
    å tänk, kanske kanske att vi oxå hinner ses på en promenad när vårkvällarna kommer smygande ;)
    stor varm kram!!!///arvids mamma

    SvaraRadera
  21. Arvids mamma - jajamen, nu har jag tid för en massa vårkvällspromenader :)
    Och klok och smart är jag nog, ibland, precis som du :)
    Kram, kram till dig och Arvid.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!