torsdag, april 29, 2010

Lunchen som egentid

De dagar då jag jobbar på det stora kontoret använder jag bara en halvtimme av min lunch till att äta mat och prata med kollegor. Den andra halvtimmen sparar jag. Till eftermiddagen. Då åker jag hem tidigare. Dels för att slippa de värsta bilköerna genom stan och ut på ön där jag bor. Men också för att få egentid.

Jag kommer hem när mannen fortfarande är i parken med barnen (efter dagishämtning av Signe) och kan på så sätt byta om i lugn och ro, och sedan ge mig ut på en löprunda i skogen.

Det är löprundan som är min egentid. En halvtimme med fågelkvitter, doft av träd och mossa, mina egna andetag och en och annan medlöpare.

Det är en magisk tid. Och den påminner mig också om det som är viktigast i mitt liv – jag själv.
Att få en stund att landa i kroppen, känna in hur dagen varit och vad jag har för behov.
Sedan rullar kvällen på, med vardagsbestyr, läggning av barn, huvudbry för årets deklaration, planering inför den kommande dagen. Och så vidare. Ja, ni vet.

Och löpningen går bra. Jag lyssnar på mig själv och min kropp och springer/joggar/lunkar/går efter det som känns rätt för dagen. Igår blev det 35 minuters jogg, i ett svep. DET kändes bra.

Och det här upplägget, med kortare lunch och egentid känns också väldigt, väldigt bra.

12 kommentarer:

  1. det låter fantastiskt! jag smyger in mina träningstimmar när jag kan, det kan bli allt från tidig morgon till sen kväll. men det är så skönt!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har fått till det med träning och egen tid! Mornarna har jag valt som min lilla oas att tanka energi och egen tid. Heja!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig i det där, men du tycks ha en enastående struktur. Jag klarar inte det. I alla fall inte på ren lust. Men vi är ju alla olika. / Ankie

    SvaraRadera
  4. Härligt att ha en stund för sig själv och må så gott efteråt! En härlig valborg till dig. Må solen skina på er!

    SvaraRadera
  5. otroligt inspirerande vännen. jag funderar också på att sno åt mig lite mer egentid när jag slutar på dagarna, iaf när björn är hemma. kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Härligt!
    Tänk vad egentid är viktigt.

    Mina 30 minuter varje dag (de dagar jag jobbar vill säga!) är en rask powerwalk bland kvittrande fåglar, en gnutta natur och en smula sfalt! Mår så bra av att ut och gå istället för att sitta inne med en kopp kaffe.

    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Fint att du bryr dig om dig själv ...det är ju faktiskt det ända sätet att räcka till till alla andra också..var rädd om dig å ha en fin valborg!

    SvaraRadera
  8. Låter verkligen som du hittat ditt sätt. Och det låter skönt. Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  9. Hej :)
    Önskar dig en underbar Valborg :)
    kram

    SvaraRadera
  10. Tack för inspirationen och råden. Idag har jag tagit min första löparrunda, eller i alla fall det som är tänkt att bli min löparrunda. Och i bakhuvudet surrade ditt råd om att ta det i lagom takt. Tack! Jag gjorde det! Och vill ha mer.
    Tyvärr kan jag inte påverka min lunch som du annars låter det perfekt. Men Maken kommer få bättre arbetstider för en tid så....

    Nu ska det bli frukost ute i solen. Och jag har redan varit ute och sprungit en runda. :-)

    Vi måste verkligen ses snart. Ulriksdal låter perfekt. Har hysterisk mycket på jobbet ett par veckor till men sen så.

    Tusen tack igen och kramar i massor bästa du.

    SvaraRadera
  11. Frida - tror att vi mammor är bra på att prioritera vår tid så att även träningen får plats. Ja, inte bara vi mammor förresten utan alla föräldrar.

    Kristina -morgnar är en bra tid att tanka energi på!

    Ankie - ja, vi är alla olika, och tur är väl det ;) För mig handlar träning väldigt mycket om just lust, att hitta det som jag verkligen VILL göra, då blir det betydligt enklare att få in träningen i vardagen. Att träna för att jag borde funkar inte alls för mig.

    Sanna - Tack för valborgshälsning kära du. Solen sken på mig från ett vackert Hälsingland, där jag var på besök.

    Nina - just perfect!

    Sandra - min egentid funkar ju såklart bara när mannen är hemma. Till hösten kommer det att se annorlunda ut för mig, då får jag försöka hitta en ny strategi för att få till träningen.

    Caroline - låter som även du hittat ett bra sätt för att få egentid. Powerwalking är underbart!

    Toril - ja, skulle jag inte ta hand om mig själv skulle jag inte rokar ta hand om andra. Så är det. Enkelt coh svårt. På en och samma gång.

    Annika - och allt gott till dig. Är så avundsjuk på din härliga yogaresa

    Ingela - tack rara!

    Intessesmurfen - vad härligt att höra om din löprunda. Och härligt att kunna inspirera!
    Visst är det härligt att först ge sig ut och springa och sedan sätta sig i solen och äta frukost. Ljuvligt!
    Hör av dig efter skolavslutningar så bokar vi en Ulriksdal-lunch. Stor kram!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!