lördag, juli 30, 2011

Signe 4 år och 9 mån, Siri 2,5 år

Signe - Bokstaverar och skriver för fullt. Är otroligt påhittig med lekar och leker lika gärna själv som med mig, syrran eller en kompis.
Vill hjälpa till att duka fram och av på middagsbordet och är gärna med och gör saft, fixar paj och bakar.
Har kommit in i en utvecklingsfas då hon testar våra gränser, rejält. Väljer medvetet bort att lyssna, gör fula grimaser och säger "dumma mamma". När hon är riktigt arg säger hon "nu får du inte komma på mitt kalas" alternativt "nej, mamma, nu sätter jag dig i FÄNGELSE". Skriker och slår i dörrar.
Som motpol till det har hon även börjat använda napp ( i smyg) och vill ha nattblöja.
Har även firat av bästa radhuskompisen Emelie som flyttar till Norge i ett år (men som kommer hem till jul för att hälsa på).

Siri - Använder sig ofta av "Jag kan!" alternativt "Jag kan inte!". Favorituttrycket den här sommaren har varit "Det regnar!" (även alla soliga dagar). Möblerar om vid middagsbordet för att få sitta precis där hon vill och bredvid den hon vill. Det kan ändras flera gånger under middagens gång.
Nyps eller bits när hon blir arg men kramas otroligt mycket och säger "Jag älskar dig mamma, och jag ÄLSKAR min pappa".

Båda - Pratar gärna i varsin mobiltelefon (min och mannens gamla avlagda). Busar och stojar, men bråkar väldigt mycket också.
Älskar frysta ärtor och vill gärna ha dem i varsin skål när jag lagar middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just din tanke, den är viktig!