torsdag, december 06, 2012

Att ta yogaexamen

På lördag håller jag och mina yogavänner vår examenklass på Atmajyoti. Då är 290 timmars utbildning över. Och min yogresa har precis börjat.

I måndags höll jag min allra första ashtangaklass. Jag fick äran att vikariera på en fortsättning/mysoreklass och det var utmanande, läskigt och SÅ skoj. Vi reciterade mantran och tog oss igenom den första serien fram till Navasana. Så mycket och långt hinner jag inte på mina lunchpass som jag har med mina kollegor (det är bara en timme) så det var härligt att få vara i en shala där alla gjorde precis så mycket och långt som de ville.

Jag är så evinnerligt glad att jag gått den här utbildningen. Det finns flera att gå men jag vet att den här är den bästa, för mig. För Atmajyoti ser på yogisen som en unik individ och modifierar ashtangayogan därefter. Den är inte så militärisk och disciplinerad som jag upplever att den kan vara på andra ställen. I den traditionella skolan ska alla göra exakt samma asana, precis så som den lärs ut och alltid har lärts ut i Mysore. Jag tror inte riktigt på det. Vi är liksom inte unga, rörliga indiska pojkar. Vi är framåtlutande västerlänningar som sitter v ä l d i g t mycket och som har våra krämpor och begränsningar. Det funkar inte att tvinga sig in i en vridning eller framåtböj hur som helst. Vi behöver våra modifieringar precis som vi behöver både utmaning och något steg tillbaka ibland, varje stund på mattan ser så olik ut.
Det är det största som den här utbildningen lärt mig. Och det viktigaste.

Och detta mina vänner får ni känna på när och om ni kommer på mitt examenspass. Klockan halv ett på lördag. På Atmajyoti.

8 kommentarer:

  1. Så fint att få följa din yogalärarresa. Grattis i detta nu och varmt lycka till på lördag! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Nina! Lördagen gick bra och i ett rasande tempo. Helt plötsligt satt vi där på Hermans restaurang, klockan 18 på kvällen och var helt t o m m a. Och lyckliga.
      Det blev en väldigt tidig kväll.

      Radera
  2. Grattis Maria! Och som du skriver, nu börjar det! Kram och lycka till imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Annika! Och vem vet, snart kanske vi kan ses. En av mina yogavänner driver studio i Örebro och vi har pratat om att hitta på något tillsammans. Så då kanske även vi kan ses? Vore skoj, tycker jag!

      Radera
  3. Stort grattis & lycka till!!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!