torsdag, november 09, 2006

Att lämna eller inte lämna...

Jag åkte ifrån Signe i förrgår. I drygt tre timmar, för att träffa min studiegrupp.
Jag lämnade henne fullammad och i tryggt förvar hos sin pappa. Det är inte första gången hon är ensam med honom. Han tog hand om henne den där andra natten på BB när jag hade så grymt ont av epiduralen, och så passade han henne när jag opererades, och även när jag var på sjukgymnastik på KS, några dagar efter hemkost.
Det gick absolut ingen nöd på henne då. Och det gick ingen nöd på henne i förrgår.
Och likt förbannat kan jag känna att - nej, tänk om jag är en dålig mamma som lämnar henne så tidigt.
Men jag måste. För både hennes och min skull. Hon får en betydligt vackrare och mer ödmjuk mamma om jag får komma iväg några få timmar i veckan och göra något som bara är mitt.
Och det är ju inte så att jag lämnar henne till en främling, hennes pappa är minst lika bra som jag på att ta hand om henne. Det är bara det där med att han inte kan erbjuda bröstet då, något som hon älskar mest av allt just nu, men förutom det...

...nej, jag är ingen dålig mamma. Andra må säga vad de vill, det är jag och min man som känner vår dotter bäst.

7 kommentarer:

  1. Nä, du är ju en BRA mamma som ser till att få vara nåt annat än "Signes mamma". Inte för att det går av för hackor att vara någons mamma men det är lika viktigt att få vara sig själv också, ha ett liv som sträcker sig längre än ammning, blöjbyten osv. Oj, hoppas att du förstår vad jag menar, att det ena inte behöver ta ut det andra. Så heja till dig som har förstått det redan från början!
    //Mary

    SvaraRadera
  2. De bästa mammorna är de som litar på att barnets pappa är en lika kompetent förälder. Och det gör ju du! Värsta bästa mamman!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter toppen! Fortsätt så!

    SvaraRadera
  4. Det är väl självklart att du inte är en dålig mamma!!! Du är garanterat den bästa mamma för din dotter!

    Sen håller jag med föregående talare: Att göra något för dig själv är förmodligen det bästa du kan göra för Signe!

    Jag har inte gjort det och nu när Isak är 3 månader håller jag på att få spel..

    Så fortsätt som du gör! Och lyllo Singne och pappa som får rå om varandra lite bara de två! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Klart du är bra mamma. Som du märker blir man idiot om man inte får vara själv en liten stund.

    SvaraRadera
  6. Fan vad skönt! Ni känner som jag.
    Ett tag trodde jag att jag skulle få kommentarer som "men gud, hon är ju så liten, inte kan du lämna henne redan".
    Så jag kommer fortsätta med min egentid eftersom jag bestämt mig för att plugga även i vår. Nu blir det dock bara några få kvällar i månaden. Men ändå. De är nog så viktiga. För både mig och Signe!!

    Tack för alla kommentarer!

    SvaraRadera
  7. Heja dig! Otroligt befriande att läsa att du vågar ta egna turer och att pappan får vara lika mycket förälder som du. Tror det är bra för alla inblandade och mitt mål är att vara lika cool och bra som du.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!