torsdag, mars 29, 2007

En bättre mamma


Jag går i terapi. Två gånger i månaden. Det är ett led i min utbildning, men jag hade gjort det ändå, för min egen utvecklings skull. Alla borde göra det. Jag har gått i lite drygt ett år nu. Det händelserikaste året i mitt liv. Jag har varit gravid, fött Signe, gift mig, flyttat till ny bostad och börjat plugga. Klart som fan att det händer en massa med mig. Klart som fan att jag tappar fokus ibland. Men efter varje terapisession, när jag går den där smala gränden ner, så har jag samlat ihop alla tankar och känslor och ser lite mer nyanserat på mitt liv. Och det slår mig också, gång på gång, att det gör mig till en så mycket bättre och mer närvarande mamma. För hur skulle jag kunna lära känna och utveckla Signe om jag inte kände och utvecklade mig själv?

6 kommentarer:

  1. Jag tror att det är vettigt. Jag hörde precis i går att et är "hippt" i Stockholm att gå i terapi. USA har kommit dit.

    Men personligen tror jag betydligt fler borde gå. Det har hjälpt mig. Mannen har också gått.

    Jag blir en lite bättre människa, även om jag kan sänka mig till apstadiet ibland. Som häromdagen.

    SvaraRadera
  2. Självklart är ingen av oss mer än människa. Och alla känslor är okej, bara man inte fastnar i dem. Och inne eller ej - terapi rules!

    SvaraRadera
  3. Men hur går man tillväga liksom? För att komma dit rent fysiskt. Var börja?

    SvaraRadera
  4. Börja med att fundera på vem du vill prata med, du kan ju träffa en psykolog, psykoterapeut, samtalsterapeut, kurator lite beroende på vad du har för behov. Googla på terapi o leta info o fakta. Sen får du boka tid, gå dit o känna dig för, det är ju viktigt att det kemin mellan er funkar. Jag går till en samtalsterapeut som är utbildad inom psykosyntes

    SvaraRadera
  5. Börja med att fundera på vem du vill prata med, du kan ju träffa en psykolog, psykoterapeut, samtalsterapeut, kurator lite beroende på vad du har för behov. Googla på terapi o leta info o fakta. Sen får du boka tid, gå dit o känna dig för, det är ju viktigt att det kemin mellan er funkar. Jag går till en samtalsterapeut som är utbildad inom psykosyntes

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!