torsdag, mars 15, 2007

Smak...smack...

Igår var det dags för månadskollen på BVC. Och plutt-Signe har bara gått upp 100 gram sen förra månaden. Nu väger hon 6140 gram och är 63 cm. Det är absolut ingen fara bedyrade vår sköterska, men oron gnager ändå inom mig eftersom hon bokade in oss på ett återbesök om två veckor.
Tills dess ska jag amma Signe mer än vanligt och även börja med smakportioner. Signe är en energisk tjej som verkar glömma att hon är hungrig när hon har fullt upp med att försöka resa sig ur babysittern eller kravla omkring på filten på golvet. Så nu blir det tätare amning. Och det där med smakportioner hade vi ändå fått börja med så småningom eftersom vi redan nu inte får ha våra gafflar och tallrikar ifred från hennes nyfikna fingrar och blickar.

Själv tog jag en smakportion på NarkNoi igårkväll. Träffade guldlocken M, åt gudomlig thai och syndade med ett glas rödvin. Och sen satt vi där, i korianderdimman och myste några timmar. Och pratade om allt mellan himmel och jord. Som bara vi kan.

5 kommentarer:

  1. Du, oroa dig inte! De går upp långsammare när de blir större också, och ibland går det i trappsteg. Typ 1 kg en månad och 100 gram nästa.

    Lycka till med smakportionerna, det är faktiskt jättekul med dem! Att dottra verkar intresserad är perfekt, då blir smakportioner ännu en rolig grej att pyssla med om dagarna. Jag tyckte att mammalivet blev roligt på riktigt när vi fick börja med smakisar faktiskt. Innan var det mera andäktigt, med riktig mat blev det kul och kladdigt!

    SvaraRadera
  2. Du ska se att hon kommer igång. De växer stötvist. Jag minns att med lilleman förstod jag inte riktigt hur viktigt det var att amma var fjärdetimma (typ). Jag drog ut på det, blev nästan var 6:e timma och då dippade han. Tydligen så minskar då matlusten och de äter mer och mer sällan. Så man ska hålla sig till bra tider (egna frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål är rätt bra, de ska ju äta när vi äter tillslut i alla fall).

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag är alldeles ny här! Grattis till er lilla prinsessa! Hur gammal är hon? Tror inte du behöver vara orolig för vikten. Helt plötsligt börjar de gå upp på en månad vad de förut gått upp på några dagar! Jag blev också lite misstänksam när vi hamnade i det läget! Sen stod storasyster still på 12½ kg i ett år mellan typ 1½ och nästan 3 år!

    SvaraRadera
  4. Hej, jag är besökare 20188. Du har en fin blogg som är trevlig att läsa. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  5. Anna - ja, jag längtar efter att börja med smakportioner, men jag får hålla mig till helgen eftersom mannen vill vara med och dela upplevelsen.

    Kaffeflickan - ja, det är väl så, att de växer stötvis, jag hoppas på det. Och det där med att ha amningstider ungefär samtidigt som vanliga måltider är en bra idé

    Prinsessmamman - välkommen hit! Signe-pluttan blir fem månader på tisdag.

    Evelina- grattis till 20188! Kul att du är här. Välkommen tillbaka

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!