tisdag, april 10, 2007

En gång i tiden var jag bokmal

Jag längtar efter att läsa. En hel bok. I sträck. Att sitta i solen, på balkongen, i min favoritstol, dricka latte och läsa. Utan att bli störd.
Jag har inte läst en hel bok sedan Signe kom. Åtminstone inte någon skönlitterär. Psykologiböcker har jag plöjt igenom, via skolan. Och sedan har jag slukat det mesta om barnutveckling och pedagogik. Men inte den där senaste av Carina Rydberg eller Joyce Carol Oates trots att de tillhör mina favoritförfattare.
Jag måste ändra på det. Jag är nämligen av den bestämda uppfattningen att man hinner med det man vill, det handlar bara om att prioritera. Och jag kan definitivt skära ner på tevetittandet.
Jag var ju en bokmal en gång i tiden. Som nördade på biblioteket med näsan i allt som fångade mitt intresse. Det började redan när jag lärde mig läsa. Ja, till och med innan. Och sedan fortsatte det. Och det finns nog kvar, någonstans under all den här omställningen det är att bli mamma.

För övrigt är vi hemma igen. I Stockholm. Efter tio dagar hos mormor, i Jämtland. Och det känns nästan lite konstigt. Helt plötsligt måste jag fixa min latte själv. Och bädda sängen. Och handla, tvätta, städa och laga mat. Det känns lite...jobbigt.

6 kommentarer:

  1. Nyvaknad bokmal här! Jag och J turas om att låsa in oss på toaletten och sträckläsa våra böcker ... Inte vackert som i vårsolen och vid en fjällbäck - men man får vara i fred ett litet tag i alla fall. Och läsa.
    :-)

    SvaraRadera
  2. Jag läser medan jag ammar. Och äntligen har jag tagit mig genom alla de böcker jag haft liggande i väntan på bättre tider.

    SvaraRadera
  3. Lycka till med att läsa mer och se mindre på teve, det låter som en utmärkt prioritering!

    Jag har en förhoppning om att både hinna läsa mycket samt skriva den där magisteruppsatsen som aldrig blev skriven, under min mammaledighet. Återstår att se hur det går med den saken...

    SvaraRadera
  4. Min stora lilla värld - ja, toan är bra alltså, får nog satsa mer på att läsa där tror jag :)

    Kattmamman - när Signe kom så läste jag också när jag ammade. Då ammade jag länge. Nu ammar jag bara några minuter, så jag hinner inte så långt. Kul att höra från dig!

    Att bli mamma - Om du vill, och får en snäll bebis, så kommer du att hinna en hel del som mammaledig. Tror jag. Men förvänta dig inte för mycket, den första tiden är lite som en chock.

    SvaraRadera
  5. Att bli mamma - Förresten - förutom att plugga som mammaledig hade jag ju även tänkt att skriva den där debutromanen. Hm...

    SvaraRadera
  6. Ha ha, jag läser också på toaletten. Oftast efter att min lilla dotter och mannen somnat... zzz. Något får man offra (sömn!).

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!