söndag, juni 10, 2007

Livets nyans

Det är något speciellt med de här yogahelgerna. Att vakna innan familjen. Tassa ut i köket. Packa väskan. Rulla ihop yogamattan. Promenera till yogastudion och nästan vara den enda som är vaken. Jag och de kvittrande fåglarna.
Det magiska med att recitera mantrat tillsammans. Det blir ett speciellt slags ljud i yogastudion av alla mässande röster. Att hitta den speciella andningen. Hålla kroppslås. Mjuka upp. Bli smidig. Hoppa. Lyfta.Dra. Hålla. Tänja. Stärka. Bara lite. Lite till.
Och så lägga sig ner, efter drygt en och en halv timmes practice. Få nacken masserad. Landa i det här tillståndet som är så speciellt att det inte går att beskriva. Och sedan vakna till något annat, något som är större.

M var med.
Vi åt frukost på Gateau efteråt.
Och så mötte mannen och Signis upp.
Och så blev det sol och bad och picknick.
Vid Mälaren.
I dagarna två.

Som sagt. Det är något speciellt med de här yogahelgerna. Som om livet får en vackrare nyans.

12 kommentarer:

  1. åh - høres deilig ut! gleder meg til å komme igang igjen snart med ashtanga - det trenger kroppen nå.. og sjelen blir nok også gladere av det.

    SvaraRadera
  2. Det låter så underbart!! Härligt att höra dig beskriva helgen. Ska se till att gå nån intensivhelg i höst, aldrig gjort det.

    Har en fråga till dig: När du hade ont i handleden sist, var fick du mest hjälp tycker du? Naprapaten? Du får gärna tipsa om ställe, om du vill. Har väldigt ont nu, tyvärr.

    För övrigt försummat min blogg hela veckan, varit otroligt mycket med sjuka barn, nytt jobb, föräldramöte, vårfest mm. Vi får se om den överlever, bloggen alltså.

    SvaraRadera
  3. Härligt att livet flyter på, njut av yogan, barnet, solen och mannen så klart... Lev! Kram från Linda i Luleå

    SvaraRadera
  4. min norska vän - ja yogan är verkligen bra både för kropp och själ. O när Signe låg i magen älskade hon att vara med och yoga. Och nu ligger hon bredvid och ser förundrat på.

    Yogamamman - jag rekommenderar verkligen en intensivhelg. Man får en helt annan träning och en rad ovärderliga individuella tips.
    Vad trist med din handled! Själv har jag fortfarande problem och ska senare idag iväg och träffa en ny naprapat (en tjej jag pluggar med). Jag har tidigare gått hos Anders, på Citynaprapaterna, och kan verkligen rekommendera honom. För jag har fått mest hjälp hos naprapat. Med massage. Akupunktur. Stretchövningar. Tips. Råd. Men även min yogalärare har gett en rad tips på hur jag ska göra yogaövningar på ett annat sätt för att minska belastningen på handleden och även stärka muskulaturen.
    Jag saknar dina blogginlägg men förstår självklart om du väljer att prioritera annat.

    Linda - ja, livet flyter och jag lever. Jag hoppas att ditt liv också är vackert!

    SvaraRadera
  5. Åh, det låter härligt. Jag har gjort några halvhjärtade yoga-försök men aldrig blivit fast. Jag är mer en "hopp-och-skutt-tjej".

    SvaraRadera
  6. Frida - hopp-och-skutt är inte fel det heller. Själv gillar jag långa löppass i skogen när jag inte står på yogamattan och krumbuktar mig.

    SvaraRadera
  7. o just det - yogamamman igen - min nya naprapat heter Nina. Hon och hennes kollega Maria har precis tagit över naprapatkliniken i Salk-hallen i Alvik och de verkar trevliga och duktiga båda två.Men de öppnar nog inte förrän i augusti tror jag, jag var där mitt i all flyttröra :)

    SvaraRadera
  8. haha, Nina ÄR trevlig ska jag nog skriva. Skrev att hon verkar trevlig, men jag har ju pluggat med henne i 1,5 år och gillar henne skarpt. Hon heter Christina, men kallas Nina.

    SvaraRadera
  9. Åh, tack snälla för tips!! Tusen tusen tack. Och vilken fin veckoskildring här ovanför! Hoppas denna vecka blir lika fin.

    SvaraRadera
  10. Yogamamman - varsågod, det var så lite så. Och tack, jag hoppas också att denna vecka blir lika fin. Den har börjat väldigt bra i alla fall. Hoppas att din vecka också blir bra. Och att du får hjälp med dina handleder.

    SvaraRadera
  11. Gud vad mysigt o harmoniskt det låter!

    SvaraRadera
  12. Stina - åh vad kul med kommentar från dig, jag diggade din blogg direkt :)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!