tisdag, juli 24, 2007

uj, uj, uj, hur ska det gå?

Vi satt på Rötts uteservering. Jag och min vän M. Hon har precis flyttat till kvarteret. Jag bodde där för några år sedan. Sedan flyttade jag till hennes område, i Bromma. Och nu flyttar hon till stan.
Nåväl.
Vi satt där, drack vin och jag blev alldeles tårögd av den goda laxrisotton och av att vi har så grymt roligt ihop. Sedan dök han upp. George Clooney-kopian. M:s 55-åriga älskare. Och pussade på kind och sa "nice to meet you". Och jag förstod ingenting. För inte hade hon pratat om honom tidigare?
Nu ska de åka till Sydafrika tillsammans. Hon bangar det inbokade seglarlägret och drar iväg. Bara sådär.
Hon är så härligt osvensk och äventyrlig.
Själv har jag en pensionärstant inom mig. Också. En sådan där med väskan hårt mellan händerna, framför sig, precis som om hon vore rädd för att bli rånad.
Det är hon som genast säger till M "men du ju måste vaccinera dig ordentligt innan du åker dit. Och vet du egentligen vem han är, att du VÅGAR".

7 kommentarer:

  1. Jag har också en tant inom mig. Hon tar rätt stor plats. Suckar om dagens ungdomar (som jag nästan fortfarande tillhör), förfasas över oansvariga människor och så vidare.

    Men vad härligt och spännande för din vän!

    /C

    PS. ser fram emot att läsa vad du tyckte om Caipirinha med döden. Jag tänker inte avslöja vad jag tyckte. Än. :)

    SvaraRadera
  2. Det är så härligt att höra om och möta människor som är som en film eller en roman. Som bara drar iväg med den nya mystiska kärleken. Sen tycker de ju sällan själva att det är så där himla glammigt. Själv är jag precis en sån där liten pensionärstant som tycker det är så härligt att få lite att oa:h och aah:a om :)

    SvaraRadera
  3. Åh så spännande!!! Jag vill veta mer om M och hennes resa! Drömmer mig ibland tillbaka till tiden då jag levde i mitt äventyr med internationella förbindelser i Italien, Hamburg, Dublin och Lund ... :-)

    SvaraRadera
  4. cool kompis, själv är jag nånstans mittemellan/Karin

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det verkar urhärligt att bara dra iväg sådär. Men japp, är typ tant, fast jag är midd twenties...

    SvaraRadera
  6. C - ja, vi är nog flera som har tanter inom oss. Tack och lov :)
    Jag har några sidor kvar i boken än, men gillade första delen av den, sedan spårade den ur lite och nu ska det bli spännande att se hur hon binder samman allting. Men jag gillar hennes språk.

    e - precis, min vän tycker inte alls att hennes liv är glammimgt. Däremot suckar hon ofta av välbehag när hon kikar på Signe och säger "Jag vill också ha barn". Så vi kompletterar väl varandra bra antar jag.

    Min stora lilla värld - välkommen hem! Hoppas ni haft det bra!
    Ja, dina äventyr var ju faktiskt som M:s. Och jag lovar, jag ska berätta allt när vi ses.

    Karin - ja, jag också, i vanliga fall :)

    SvaraRadera
  7. Stina - (du lämnade en kommentar precis när jag skrev mitt inlägg) -visst är det härligt att bara kunna dra iväg, men samtidigt är det härligare att vara kvar och vara nöjd där man är, precis nu. Tycker jag :)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!