söndag, september 23, 2007

Veckans bokfemma



Veckans tema för Bokfemman är "page-turners", dvs böcker man inte kan sluta läsa förräns man har kommit till sista sidan.

Här är mina:

  • Den hemliga historien av Donna Tartt - Min favoritbok. Alla kategorier. Otroligt språk. Fantastisk historia. En bok att uppleva om och om igen.
  • I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell - Det går inte att sluta läsa. Eller gråta.
  • Da Vinci Koden av Dan Brown - Den var något särskilt när den kom. Nu kanske den känns upphaussad och patetisk, vad vet jag, men det går inte att komma ifrån att den höll mig vaken många nätter, jag ville bara läsa och läsa. Och läsa.
  • Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson - Den första boken var även den en page-turner, men jag har fler minnen av den här. På bryggan, i skärgården, med Signe sparkandes i magen och sol på kinden.
  • Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson - Min senaste page-turner. Jag satt där på min mammas altan, med regnet smattrande mot taket, kallnade kaffe i muggen och en sovande Signe på övervåningen. Och vrålläste.

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om Tartt, Thydell och Larsson. I och för sig om Da Vinci-koden också, den var en bladvändare, dock långt ifrån en favoritbok. Nu vill jag sjunga dig milda sånger har jag inte läst, men ska göra eftersom den är nästa tjejmiddagsbok. Alla verkar ju älska boken, men jag har fått för mig att jag inte kommer att gilla den. Förhoppningsvis har jag fel.

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Den berörde. Och vrållästes här med.

    SvaraRadera
  3. jag håller helt med, men jag har int läst den hemliga historien/karin

    SvaraRadera
  4. Att bli mamma - jag trodde inte heller att jag skulle gilla Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Jag inbillar mig ofta att jag inte gillar det som den stora massan gillar. Jag har ofta rätt. Men inte den här gången.
    Boken är helt fantastisk och det tror jag att du också kommer att tycka.

    Frida - visst är det en härlig läsupplevelse.

    Karin - Då tycker jag definitivt att du ska läsa Donna Tartt. Den är kalas!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!