fredag, januari 11, 2008

En kärleksförklaring. Till dig. Älskade Signe.

Den lena magen
med naveln
som suttit samman med mig
nästan
att pussa på
så att du skrattar så att du kiknar och böjer huvudet bakåt

dina varma händer
med fingrar
som vill peta i min mun
och i maten och kattens päls och världen runt omking

dina stunder för dig själv
men någon av favoritböckerna i knät
eller mitt
och alla ljud som bubblar fram och bildar ord
som bara vi förstår
du och jag

Du och jag
mot allt det där andra

och vad som än händer
kan ingen ta oss ifrån oss det vi har

13 kommentarer:

  1. 1-åringens knubbiga små fingrar drar mig lite i håret och hon tittar storögt in i mina ögon och jag torkar bort en liten tår.

    Du fick mig att börja böla rejält.

    Det var så fint.. Tack för att du fick mig att känna lite extra kärlek för min dotter idag.

    SvaraRadera
  2. Jättefin text. Det är nästan så att man känner lukten av bebishud.

    SvaraRadera
  3. hittade hit via hanna, sunkmammans, blogg. min dotter heter också signe! och vad fint du har skrivit om din signe. det är häftigt hur man själv har skapat det finaste man har.

    SvaraRadera
  4. Vad vackert! Jag blev också rörd. Kärleken till ens barn är så stor att den inte går att beskriva. Ens eget kött och blod som man själv har varit med att skapa. När William lägger huvdet på sned och tittar på mig med en lite busig och kärleksfull blick så smälter mitt hjärta. Eller när jag står och betraktar hans fridfulla lilla kropp när han sover. Det är så underbart och overkligt på en gång. Signe har tur att ha en sån fin mamma som du. Tänk när hon blir stor och får läsa det du skrivit om henne. Du är en mamma med ett stort varmt hjärta.

    SvaraRadera
  5. Vad fint skrivet!

    Förstår att du tycker att det är jobbigt sista veckan som mammaledig. Men jag tror att det kommer att gå bra. Visst är det jobbigt i början, men då får du tänka på hur bra det är att Signe får tid tillsammans med sin pappa. Det är inte alla som är så generösa, även om jag tycker att det är självklart.

    Zoes pappa säger att han har lärt känna henne på ett helt annat sätt när de är ensamma hemma på dagarna. Och jag har aldrig upplevt att Zoe är speciellt mammig. Visst, vissa perioder är hon lite mer klängig på mig, men pappa funkar oftast lika bra.

    Hoppas ni får en bra fredag tillsammans!

    Ps. Tycker att du verkar vara snäll mot din svärmor. Min får inte träffa lillan lika ofta, jag skulle inte orka!

    SvaraRadera
  6. du berör...igen å igen.
    och tänk vad fantastiskt för signis att få läsa allt detta när hon blivit lite större. för det får hon va?
    kram! /arvids mamma

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Så himla vackert. Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Vackert! Det kommer en och annan tår när jag läser texten. Tack för att du delar med dig av din och Signes kärlek.

    SvaraRadera
  10. Underbart skrivet, tänk va mycket kärlek man får och ger till sina barn. Jag bli alldeles rörd av dina fina ord. Hoppas du får en super helg!

    SvaraRadera
  11. Sunkmamman - tack, vad glad jag blir. Inte att du bölade, men att du blev berörd. Och tack för att du länkade hit från din sida :)

    Karin med mexarna - ja, den där doften är oemotståndlig.

    Elina - ja, men där är du ju. Du som vill att din Signe ska vara den enda ;)

    Mitt liv precis som på film - tack, vilka fina ord!
    Kärleken till ett barn bara växer och växer. Så upplever jag det. Det är så häftigt med den kommunikation som börjar komma nu. Häftigt.

    Jessica - tack för kommentar. Och vad härligt att din man upplever att han har bättre kontakt med Zoe efter pappaledigheten (eller under den är det nog förresten). Jag hoppas och tror att det blir så för min man också. Och det är ju det som är så tråkigt att många, några, vissa män går miste om.
    För oss har det hela tiden varit självklart att han ska vara pappaledig.
    Och det där med svärmor - ja, jag är faktiskt ganska snäll mot henne. Även om hon säkert tycker annorlunda :)

    Arvids mamma - japp, Signe får definitivt läsa det jag skriver. I alla fall det mesta. Det där om svärmor kanske jag ska censurera ;)

    Minna - tack! Och trevlig helg till dig också

    e - tack för fina ord!

    Camy - tack! Vad glad jag blir. Och kärleken mellan oss och våra barn är häftig

    SvaraRadera
  12. Vad vackert och nära du skriver. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  13. Anna ser dej - tack Anna, vilken fin kommentar :)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!