onsdag, januari 16, 2008

Låtsasvärld

Det känns som om det bara är på låtsas. Som om jag är där för att praktisera. Eller kanske allra mest bara checka läget. Att jag faktiskt ska jobba där, åtta timmar om dagen, känns mest overkligt.

Men idag har jag inte jobbat. Mest fått en massa kramar, fina ord och fikastunder. Och försökt få ordning på alla program och system och installerat olika mejlboxar och printers.
Och ändå är jag så vansinnigt, vansinnigt trött.

(och för er som inte vet så jobbar jag inom telekombranschen, på försäljningssidan)

13 kommentarer:

  1. Första dagarna är alltid jättejobbiga. Bra att du bara har ett par dagar innan helg :)

    SvaraRadera
  2. Grattis, du överlevde första dagen! Det kommer att gå finemang det här! :-) Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken omställning. Inte konstigt att man blir trött. Ska bli spännande att höra hur det går med omställningen för mannen också. Han kanske blir rätt trött han med.

    Mäh - printers? Vad är det? Skrivare eller? ;-)

    KRAM!

    PS. Hur var det nu igen - jobbar du här nära mig?

    SvaraRadera
  4. Grattis :) Det tar ett tag att komma in i att jobba igen, men sen känns det riktigt bra!

    En helt annan sak: Har du läst boken 9,5 månad av Annika Lanz? Väldigt bra! Sorglig och rolig om vartannat. Man känner igen sig i mycket.

    SvaraRadera
  5. Klart du är trött, det kommer du att vara ganska många dagar till. Men sen så...det går fort och sen är man liksom inne i det, som om man inte gjort annat/Karin

    SvaraRadera
  6. Ja, man blir jättetrött i början men snart kommer du nog komma på små små saker som är underbara, som unch i lugn och ro, tid att tänka egna tankar då och då etc.

    Hur har det gått hemma?

    Kram,
    AnnaSv

    SvaraRadera
  7. Du vänjer dig. Är nyfiken på hur det gått för mannen o Signe?

    SvaraRadera
  8. Visst är det konstigt att man kan bli så trött av lite adminsitration och hej och goddag :) Det tar nog ett tag att vänja sig vid jobbtempot. Men imorgon är det fredag och då får du tanka familjeliv!
    PS: Vi skulle se väldigt synkade ut om vi sågs i våra Odd Molly ;)

    SvaraRadera
  9. Kramar och fina ord, det låter som en trevlig dag! Vad skönt att de tar hand om dig ordentligt och får dig att känna dig välkommen tillbaks! Jag förstår om det känns overkligt. Jag ska på lönesamtal nästa vecka och det känns också overkligt. Jaså, har jag ett jobb?! :-D Nej, jag ska nog alltid vara hemmafru och syssla med välgörenhet eller nåt :-). Hoppas att morgondagen blir lika trevlig och att du kan ta igen dig i helgen och snusa på Signe ordentligt. Ha en trevlig och mysig helg vännen! Kram till er!

    SvaraRadera
  10. Louise - ja, det kändes så rätt när jag bestämde mig för att börja först i onsdags, dels att jag fick de där dagarna för mig själv och dels att det blir en mjukstart på jobbet. Nu är det ju liksom redan fredag :)

    Jenny - ja, jippie, jag överlevde! Så kändes det faktiskt. Och det gick ju till och med riktigt bra. Så det finns goda förhoppningar om det här :) Kram!

    Karin med mexarna - neeeeeej, jag är reeeedan skadad. Här är det svengelskt så det förslår, och jag lovade mig själv att hålla mig ifrån det, och så misslyckas jag till och med på bloggen! Skrivare heter det ju, såklart :)
    Jag jobbar in the middle of...ja, du vet, men jag har ju bil så jag kan alltid ta mig till dig. Eller så svänger du förbi här, på vägen hem. Kram!
    Och rapport om mannen kommer, håll ut:)

    Kristina - nej, jag har inte läst Annikas bok, men har tänkt göra det länge, så nu påminde du mig. Tack!

    Karin - ja, det är lite som att komma tillbaka från semestern (även om det egentligen inte går att jämföra), man har panik några dagar och sen känns det som om man aldrig varit på semester.
    Fast jag kommer att bära med mig mammaledigheten hela livet, den har gett mig så jäkla mycket. Jag känner mig som en helt annan människa nu :) Faktiskt.

    Annasv - lunch i lugn och ro och att tänka hela tankar är lyx, lyx, lyx. Men på något sätt har jag liksom haft det där under mammaledigheten också, i och med plugget, så det var ingen jätteaha-upplevelse. Men ändock ljuvligt!
    Rapport om mannen kommer, håll ut :)

    Minna - haha, du låter precis som min mamma "du vänjer dig" :)
    Men visst, så är det.
    Och rapport om mannen kommer, håll ut :)

    e - ja, jäklars vad synkade vi skulle vara i våra Odd Molly. Och snygga :)

    Mitt liv precis som på film - åh, men du får gå på lönesamtal i alla fall. Själv fick jag bara ett kort telefonsamtal. Men lönen höjdes i alla fall, alltid något :)
    Trevlig helg till dig och familjen. Kram, kram

    SvaraRadera
  11. Welcome back till the bisniss värld, dear.

    På ett världsatrist möte häromdagen roade jag mig med att skriva ned några nyckelord:

    finetuna
    increasa
    default-värde
    optimizer-toolen
    mergea (fr. merge)
    commitment
    leadsen
    costen
    ett case
    en waste
    closure raten
    look-and-feel
    core value

    och så dessa, i kategorin "svenska poppis-bisniss-ord":
    bandbredd
    stå på tårna
    mota Olle i grind/möta Olle i grind/stoppa Olle vid grind

    De två sista är skitroliga. Det roligaste med den sista är att folk inte har någon som helst koll på hur den ska användas.

    PS. Glömde de vanliga, som används dagligen:
    deleta
    sava ("sejva", från save)
    forwarda
    koka slides
    printa
    ta action
    ta lead

    Som du ser kan jag fortsätta i evighet :-)

    Och så rycker jag till varje gång någon säger "kanoners". Jag vet inte vad det är med detta ord som jag inte klarar av. Vilket naturligtvis har lett till att ALLA springer omkring och ropar "kanoners, Karin, kanoners!". Skitkul.

    SvaraRadera
  12. Jag borde skaffa mig en egen blogg i stället för att ta upp all spejs på din.

    SvaraRadera
  13. karin med mexarna - haha, nu vände sig halva kontoret om och tittade på mig eftersom jag skrattade så gott och hjärtligt åt ditt inlägg.
    Och JAAAAA, skaffa blogg, den skulle bli kanoners :)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!