tisdag, mars 25, 2008

En glad påsk

Det blev en bra påsk. En glad påsk. En påsk med mycket snö och sol och uteliv.
Idag sitter jag framför datorn igen, i det stora komplexet, vid den stora vägen och längtar ut, bort, tillbaka.

Signe har åkt pulka om och om igen.
Vi har pulsat i skogssnön, stannat och druckit kaffe i en solig glänta och fått rosiga och lite nariga kinder.
Min mamma har gräddat våfflor och Signe har skrattande slickat bort grädde från hela ansiktet och halva bordet.
Vi har sovit tätt tätt tillsammans och vaknat av Signes andetag i nacken.
Jag har legat under mysfilten på övervåningen och läst klart böcker, påbörjat nya böcker och även hunnit läsa klart tidningar som tidigare bara blivit liggande på hög.
Signe har promenerat i skogen, på tomten, på grusvägar täckta med snö och blivit allt stadigare. Hon har matat hästar, blivit omkullsprungen av grannkatten och förtjust beundrat ekorrarna och domherrarna vid vedboden.
Solen har lyst varje dag, från en klarblå himmel och lämnat små spår av fräknar i mannens ansikte.

Jag har inte tänkt en endaste gång på jobbet och aldrig någonsin oroat mig för att vara tillbaka igen. Men just nu, idag, känns det tungt.

10 kommentarer:

  1. Du, så underbart ni har haft det!

    SvaraRadera
  2. Underbar påsk. Men de där omställningarna är värst tycker jag, att för en stund känna sig omskakad och inte riktigt veta var man hör hemma. Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken ljuvlig beskrivning av påsken. Tänk på Signes gräddslickande när det känns tungt. Fast det är klart, då längtar man ännu mer bort från komplexet och datorn... Det hörs att ni haft det bra i alla fall. Och det är härligt!

    SvaraRadera
  4. Tack för dina ord! Jag blev jätte glad!

    *kramar*

    SvaraRadera
  5. Åh, det låter som en underbar påsk!

    Och nästan det allra bästa: du har inte tänkt på jobbet när du var ledig. Det är superbra!

    Nu när jobbet blir för trist har du många nya minnen att förlora dig i.

    Snart är det helg igen, håll ut! :)

    /C

    SvaraRadera
  6. det låter alldeles underbart. och jag håller med dig, det är skitjobbigt att komma tillbaka efter längre ledigheter.

    SvaraRadera
  7. Tack!! Du skriver så fint!

    Ha en underbar dag...

    Kram

    SvaraRadera
  8. Frida - ja, vi har verkligen haft det ljuvligt, helt klart.

    Anna funderar - ja, omställningar är alltid sådana, och skakar om ordentligt. Men nu börjar jag vänja mig vid vardagen igen. Fort går det. För fort.

    Anna ser dej - ja, bilden av Signe med grädde i hela ansiktet ger alltid energi. Bilden av Signe överhuvudtaget ger energi. Vilken tur att vi har våra små älsklingar

    Hanna - Det var så lite så, det minsta jag kan göra. Tänker på dig!

    C - Det var ganska många år sen jag slutade tänka på jobbet när jag var ledig. Det är en förutsättning för att jag ska fixa det. Jag vill aldrig någonsin tillbaka i det där då jobbet var allt. Det är inte värt det.
    Tack för kommentar!

    Fru A - skitjobbigt är rätta ordet. Men sen går det ovanligt fort att vara tillbaka i vardagen igen. Tyvärr.

    Pia - Tack! Vad glad jag blir!

    SvaraRadera
  9. Trevlig läsning på din blogg!

    Lilla P

    SvaraRadera
  10. Systrarna P - tack, vad kul att du hittade hit. Har redan varit inne och kikat hos dig och din syrra och gillar det jag läst, så jag kommer tillbaka :) KUL med nya bekantskaper

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!