torsdag, oktober 16, 2008

Tankar om närvaro

Närvaro handlar, för mig, om att vara medveten. Att göra aktiva val. Att välja att ”när jag dricker te så dricker jag te” eller att fundera över nästa semesterresa, planera vad Signe ska på sig på dagis nästa dag eller bara grubbla över något som bekymrar mig.

Jag kommer aldrig ifrån mina tankar, men jag kan välja att stilla dem ett tag, en liten stund, genom medveten närvaro, ett yogapass eller meditationsstund. Likaväl som jag kan välja att låta dem finnas där. Skillnaden nu, mot förr, är att jag är medveten om vad skillnaden innebär. Förut kunde jag fastna i tankar och låta dem styra helt, utan att ens förstå att det var så.

I den nya medvetenheten ingår också en annan förståelse för andningen. Det är den som hjälper mig att vara närvarande. Det var för fyra år sedan jag kom i kontakt med den för första gången, på allvar, under ett yogaläger. Vi praktiserade yoga tidigt, tidigt på morgonen, hade teori och andningsövningar på eftermiddagen och meditation på kvällarna. För mig var det första gången som jag kontakt med hela mig. Inte bara kropp eller själ eller ande utan allt, hela mig. Det blev en balans som från början var helt omöjlig för mig att få ihop. Så jag kraschade. Rejält. Sedan byggde jag något nytt utifrån det. Och andades. I långa djupa andetag, från magen. I alldeles för många år var min andning lätt och satt högt upp i bröstet. Den andningen gjorde att jag aldrig kom ner i mig. Det gör jag nu.

Jag andas. Jag är närvarande. Jag väljer.

6 kommentarer:

  1. Förstår faktiskt precis vad du menar. Häftigt är det/methela

    SvaraRadera
  2. Stort!
    är det enda ord jag kommer på

    SvaraRadera
  3. Jag blir verkligen inspirerad av det du skriver. Jag skrev själv i min "bok" om att jag häromdagen vaknade med hög andning. Det är inget bra tecken.Jag slarvar med min yoga. Det tycks inte du göra göra! Härligt yogamamman!

    SvaraRadera
  4. Heja dig!
    Jag känner dig bara genom din blogg och har ingen aning om hur du var tidigare. Men, det märks ändå hur fantastiskt mycket du har växt som människa.
    Du låter så stabil och säker att jag bara känner: "jag vill vara som hon!"

    Du är så bra!
    Kram!
    /C

    SvaraRadera
  5. Hela din blogg förmedlar sådant lugn, det är härligt att läsa.

    SvaraRadera
  6. Methela - häftigt att du tycker likadant

    Nina - tack!

    Ankie fontän - jag blir alltid lika glad när jag kan inspirera. Andningen är för mig en väldigt central del i det här med att vara närvarande och i mig själv. Yogan har hjälpt mig mycket där. Jag hoppas att den kan hjälpa även dig. Och jag slarvar också - som tusan, med träningen,men andningen finns på något vis alltid kvar.

    C - oj, vilka fina ord! Tack! Jag blir alldeles rörd.
    Och visst, jag har växt som människa, det är helt rätt. Men jag vet inte om du egentligen vill vara som jag, det är rätt jobbigt ibland ;) Kram!

    Maggan - kul att jag förmedlar lugn. Det är en stor del av mig, men långt ifrån allt.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!