söndag, april 05, 2009

Min bror och jag...

..har inte kramats av samma mamma. Har inte ens växt upp i samma stad.
Och vi träffades först när jag var arton år. Det var då min pappa dog och och lämnade oss tre syskon kvar med det faktum att vi hade vi hade en bror. En storebror. Den bror jag alltid önskat mig.
Vi sågs sporadiskt i början, bouppteckning och begravning grusade upplevelsen av att vara syskon. Men sen några år tillbaka, efter växlande av brev och tankar, så ses vi någon gång per år och hörs varje vecka, på något sätt.
Vi bor fortfarande i olika städer och kanske känns han mer som en avlägsen släkting än just en bror, men det hände något i mig när han berättade att han och hans familj (han har två barn och fru) gärna kommer på Siris dop i början av maj. Något stort.

Han är ju faktiskt min bror. Den där storabrorsan som jag alltid längtade efter. Dags att njuta av det. Fullt ut.

14 kommentarer:

  1. Men oj, vilken nyhet att lämna efter sig... Visste din mamma om det?

    Härligt att ni jobbar på er relation. Kramar.

    SvaraRadera
  2. WOW vad fint, Ryser när jag läser.!

    SvaraRadera
  3. Hoppsan! Men kul att ni fått kontakt! Och håller den.

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt! Och härligt!
    Vilken överraskning det måste varit för dig, då när du var 18 år och mitt i en stor sorg...

    Underbart att det kunde komma något så fint utav det!

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. För två år sedan var jag på en studentmottagning. Min systers. Hon var 18 år och vi hade faktiskt setts en gång tidigare – då hon var alldeles nyfödd. Sen skildes våra vägar för att åter igen mötas många år senare. Vi har samma pappa.

    Steg för steg bygger vi upp vår kontakt. Steg för steg växer vi ihop. Men det som gick med en gång var känslan av att vi faktiskt är systrar.

    Jag är glad för din skull. Och jag är glad för dina barns skull att din bror kommer på Siris dop.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jättefint skrivet och jag blir så glad för eran skull, att ni båda verkar vilja låte er relation få växa. Syskonkärlek är så fint, lycka till med den nygamla relationen. Kram C

    SvaraRadera
  7. Å så härligt att din bror och hans familj vill komma på Siris dop. Känner din glädje och önskar er lycka till med att bygga vidare på er relation.

    SvaraRadera
  8. oj, vad märkligt att få syskon på det sättet... och vad roligt att de kommer!

    SvaraRadera
  9. Grattis är vad jag spontant får lust att skriva! :-) Kan också tänka mig att det väcker alla möjliga känslor att plötsligt få en vuxen bror.

    SvaraRadera
  10. Det är så roligt att höra att ni verkligen försöker lära känna varandra och hörs så ofta som ni gör! Vad härligt att han och hans familj vill komma på Siris dop. Vi vill också uppvakta den lilla sötnosen (som jag ännu inte fått tillfälle att träffa och snusa på), när döps hon?
    Dags för ett långsnack på telefon någon kväll. Saknar. Kram

    SvaraRadera
  11. Åh wow! Tänk att få en storebror. Det önskade jag mig alltid också när jag var barn. Ta vara på det.

    SvaraRadera
  12. Stort! Å kul att din storebror kommer på siris dop!
    Kram Helle

    SvaraRadera
  13. Minna - vad min mamma visste och inte visste väljer jag att behålla för mig själv, ännu ett litet tag.

    Anna - ja, jag rös när jag fick veta nyheten :)

    Märta - oj, jag har kanske inte berättat det för dig och K?

    jenny - ja, i all sorg blev det något fint

    Sara - det är något speciellt att få halvsyskon sådär...en blandad känsla av sött och salt, tycker jag.
    Jag hoppas att du och din syster får en fin relation. Tack för att du delade med dig!

    Camilla - syskonrelationer är otroligt spännande tycker jag, särskilt när det blir såhär...det är ju inte alltför vanligt, eller så är det det, vad vet jag..

    Intressesmurfen - ja, det äknns jättekul att vi äntligen ska ses, och att de får träffa Siri

    Nina - jajamen :)

    Fru a- Ja, det känns märkligt, och alldeles självklart, på en cch samma gång

    Uttrycksrum - tack! ja, det har väckt en massa känslor. Och det hra inte alltid varit lätt. kram

    Hälsingemamman - Siri döps lördagen den 2 maj. Och ja, jag ringer dig nån kväll, nu måste vi prata! KRAM

    Kajsa - tänk om du också har en storebror nånstans ;) Nej, skämt åsido...

    Helle - ja, det ska bli jättekul att ses. och att de får träffa Siri

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!