söndag, januari 31, 2010

Det här med att städa...

Jag har jobbat med mig själv i många år. Många och långa år. Ändå upptäcker jag saker om mig själv, gång på gång. Saker som liksom finns där och som jag gör rent omedvetet. Men så plötsligt, av någon anledning, blir jag medveten om saken eller beteendet.

Som det här med att plocka undan.

Vanligtvis dräller jag saker omkring mig. Jag ser liksom inte att det behöver plockas undan eller att det är en fläck på köksbordet. Jag tar ett glas vin och lägger mig i soffan istället. Eller leker med barnen.

Men när jag är sur, orolig eller rent av jävligt förbannad, ja då städar och plockar och fixar jag. Hela tiden.

Och ikväll är jag sur. Av en massa olika anledningar som jag inte tänker gå in på här. Så jag plockar. Och fixar. Och småstädar, så att jag har det sådär rent och fint omkring mig som vissa av mina vänner har. Och så undrar jag hur de gör. Kanske är de sura lite mest hela tiden.

Nej, skämt åsido. Men det är en cool upptäckt av mig själv.
Och med tanke på hur det ser ut här i huset borde jag kanske vara sur, orolig eller jävligt förbannad lite oftare.

Eller inte.

(Imorgon börjar jag jobba på det där stora företaget igen. Efter mer än ett år som föräldraledig. Det är inte därför jag sur (men det känns surt).

11 kommentarer:

  1. Ah, spännande tanke! Mitt plockande går mest av bara farten, men är svårt 'i farten' när man inte är den hemmavarande. Men egentligen är jag nog som du; med fläckar, lampa som inte blivit dammad på två år (det är för jobbigt) och en härlig pappersröra. Lycka till med jobbstarten även om det känns surt! Sur start kan ju ge glada överraskningar väl där? Hoppas på det!

    SvaraRadera
  2. Även om det kan vara kul att börja jobba igen så är det ju surt att föräldraledigheten tar slut så fort..

    SvaraRadera
  3. Min syn är också bedrövlig när det gäller städning hemma. Jag måste ha ledsagare, dvs min man.
    Kram Helle

    SvaraRadera
  4. Att vara sur är inte något att eftersträva. Då är det bättre med lite stök i lilla hemmet.
    Dock har jag extremt svårt med att ha oordning varför jag blir sur om det är just detta. Är de´t månne så att jag är sur när jag städar?
    Tål att tänka på :-)

    Ha en bra måndag fastän det känns trist och tråkigt för dig att börja jobba.

    SvaraRadera
  5. Jag städar också när jag är arg. Jag tror det är att det känns bättre om det snyggt runtomkring mig när det är kaos i skallen. :)

    Jag tycker om din blogg.

    SvaraRadera
  6. Jag är plockoman. Av högsta grad. Nästan så jag skäms ibland. MEN jag har taggat ner och numera kan jag tom. göra som du ibland - inta något gott i soffhörnet :) Det blir allt oftare, skönt!

    SvaraRadera
  7. Jag skulle inte påstå att jag städar när jag är sur, däremot när jag är lite ledsen eller deprimerad. Många köper ju kläder och liknande när de är nere, jag köper inredning. Och städar.

    SvaraRadera
  8. Var på min tredje Humanova samtalsterapi-timme idag och städtanten klev fram. Jag fullkomligt älskar när det är rent och driver min familj om inte till vansinne så till ren desperation ibland :-) Får se om jag ger städtanten lite mindre plats i framtiden. Har iallafall förpassat henne endast till mitt skrivbord och ser framemot många lugna stunder framför brasan istället. Hoppas att din första arbetsdag blev bättre än du föreställde det. Varm hälsning från Sanna

    SvaraRadera
  9. K - åh vad jag känner igen det där med att man ínte gör saker för att det är för jobbigt, typ rengör lampor. För det ÄR verkligen jobbigt. Då är det lättare (men egentligen inte alls särskilt smart) att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

    Ulrika - ja, den här föräldraledigheten, min andra, har gått ovanligt fort. Och det är med blandade känslor som jag nu börjat jobba igen

    Helle - vilken tur att du har din man. Min man är likadan som jag, vi är kaos tillsammans :)

    Mammaxtre - ja, ibland behöver man tänka till över sina beteenden. och ibland inte. Berätta gärna om du kom fram till om du är sur eller ej när du städar :)

    Lova - hej, och tack för kommentar. Vad roligt att du gillar min blogg!
    Och vilket fint namn din dotter har :) Och så håller jag med dig om det där med att det känns bättre om det är snyggt runtomkring när det är kaos i skallen, SÅ, precis SÅ är det för mig

    Nina - ja, visst är det skönt när man ändrar beteendet till något mer behagligt, det blir liksom lite lättare att leva då

    Jossahanna - när jag är ledsen är jag en sån som shoppar. Åtminstone var det så för några år sedan. Tänk om jag sparat alla de pengarna istället... Fast jag brukar säga att man gör det som är rätt för stunden, just då.
    Tack för din kommentar!

    Sanna - åh, det är så härligt att höra om din psykosyntesresa. Jag minns ju precis hur det var. Det är coolt, häftigt och läskigt, på en och samma gång. Jag följer dig med spänning! Och visst är det spännande att plocka fram och titta på alla delar?

    SvaraRadera
  10. Jag tycker snarare att det känns som om jag blir sur av att det är för stökigt runt omkring mig. Fast det 'r absolut inte fläckfritt här hemma hos oss, men det finns en gräns..

    SvaraRadera
  11. Önskar jag kunde göra som du och "glömma" allt som pockar och med gott samvete ta ett glas vin lägga mig i soffan eller leka! När man plockat å plockat, tvättat och gjort allt det där man tycker man måste är man allt för slut för att kunna njuta!

    L-A

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!