tisdag, februari 02, 2010

Ändring av träning

Jag har tappat lusten.
Till yogan.
Lite grann.
Jag tränar hellre styrke-och/eller konditionspass.
Och först blev jag rädd att yogan försvunnit. Att jag liksom inte skulle hitta tillbaka till den.

Nu tror jag att den vilar. På sitt sätt. För jag behöver mer kraft i mitt liv nu. Jag har börjat jobba igen (och ja tack, första dagen gick över förväntan, men jag kan inte säga att jag längtar tillbaka) och fokuserar också mycket på den nya starten av mitt egna företag. Det är det inte så mycket inre fokus som behövs. Just nu. Istället behöver jag pigga ögon och starka muskler för att slå mig fram.
Som heltidsmamma var det där inre fokuset viktigare.

Spännande det där, hur livet ändras. Och träningen med den.

10 kommentarer:

  1. Herregud, jag förstår precis och kan bara hålla med. Ibland har jag upptäckt att jag får "dåligt samvete" om jag tränar något annat än yoga, då är det något fel. En sann yogi är ärlig mot sig själv, vilket du är, och jag slår vad att du lyckas utöva din yoga vilken aktivitet du än väljer att utföra.

    SvaraRadera
  2. Du är du duktig på att lyssna på dig själv och se dina behov.
    Du tar hand om dig, det är bra.

    SvaraRadera
  3. Tja Yoga och Yoga, vad är det vi menar när vi säger yoga? Ofta refererar vi bara till asanas, den fysiska träningen och får lite oro i kroppen för att vi kanske vill göra något annat fysiskt. Men det är väl också yoga? Att lyssna på sig och lyssna in vad man behöver? Lycka till med styrketräningen! Själv känner jag att jag behöver kondition och flås :)

    SvaraRadera
  4. Var sak har sin tid heter det ju...
    Kram till dig

    SvaraRadera
  5. Låter bra att följa hur det känns. Själv känner jag mig lite inspirerad av ditt tips om Paolo Robertos bok. Lider verkligen av tidsbrist och känslan av att aldrig komma iväg. Ska kolla upp den på adlibris.

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara en spännande tid! lycka till med allt :) Det brukar ju gå bra när man lyssnar på sig själv.

    SvaraRadera
  7. Yogan finns där.
    I en annan form.
    Njut av styrkan, njut av Livet :)
    Kram!

    SolhälsningsNina, oinloggad

    SvaraRadera
  8. Yogan finns kvar, det är jag övertygad om. Jag har själv börjat mixa yogapassen med annan träning. Det känns uppfriskande. Lycka till med företagandet!

    SvaraRadera
  9. Annika hade skrivit just det som jag tänkte skriva. Jag är ju ett träningsfreak helt och fullt och det erkänner jag;0) Men det finns ändå plats för Yogan i mitt hjärta. Jag Yogar nästan varje dag men inga långa pass, bara några asanas och sen försöker jag köra lite längre då och då. Men Yoga filosofin utövar jag dagligen , vill jag tro ....Yoga andningsövningar gör jag dagligen. Det är bara det att asanas inte alltid ryms med och jag tror att det inte behöver vara så heller så länge man tränar fysiskt i någon form.

    SvaraRadera
  10. Judie - fast yoga är ju så mycket mer än asanas, precis som Annika så klokt säger här nere. Och som en sann yogi lyssnar man på sig själv. Och det är jag övertygad om att du gör också.

    Mammaxtre - ja, jag är nog det, trots allt. Och det känns bra.

    Annika- så sant, så sant. Yoga är så mycket mer än asanas. Det vet jag ju egentligen, men jag behövde bli påmind om det. Få tänka att yoga är att lyssna på sig själv, precis som jag gör. Och när jag nu gjort det har jag faktiskt fått till en hel del yogapass den här veckan. Härligt!

    Toril - jo så är det ju också, var sak har sin tid. Men nu finns yogan här också, tillsammans med konditionspassen, styrketräningen och de långa promenaderna. And I love it!

    Kajsa - ska bli kul att höra vad du tycker om boken. Den har hjälpt mig att komma igång, ordentligt. Och en kvart om dagen har ju faktiskt alla tid med. Jag lägger dock på stretching och gör några övningar lite längre och fler gånger men sammanlagt, med dusch efteråt, lägger jag 30 minuter om dagen. Och så kompletterar jag med yoga och promenader. Helt perfekt!

    Eva - ja, det är en tid då det händer mycket. Och mitt i allt det försöker jag lyssna på mig själv så gott det går

    Nina - ja, yogan finns alltid där, ibland liet i bakgrunden. Namaste!

    Miamaria - tack snälla!

    Everyday matters - ja, yogan är ju större än alla asanas, det vet jag ju, men jag behövde bli medveten om det. Tack!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!