tisdag, februari 23, 2010

Det yttre vs det inre

När jag satte mig i soffan tidigare idag kändes den kortare än vad den brukar. Jag bökade runt ett tag bland kuddarna för att hitta en ställning som kändes bekväm. När det fortfarande inte kändes bra lyfte jag blicken och såg att Signe lagt en massa soffkuddar över vår pilatesboll.

Jag behöver lyfta blicken lite oftare. Det är något som slår mig mer och mer. Jag är väldig mycket i min innerzon. Den zon där jag är otroligt medveten om hur jag mår och vad som händer inom mig. Men jag kan vara så djupt inne i den att jag inte ser vad som händer runt omkring mig. Pilatesbollen visar ganska tydligt hur lite jag befinner mig i yttterzonen ibland.

Som med så mycket annat så tror jag på en balans. Och jag eftersträvar den när det gäller dessa zoner också. Men för att hitta balansen, syntesen mellan zonerna, tror jag att jag behöver öva mig ännu lite mer på att verkligen vara i ytterzonen. Jag behöver gå utanför mig själv, gång på gång. Jag behöver se att köket är i behov av en grovrengöring. Behöver fokusera på kollegans nya klocka istället för att vara kvar i min inre oro över presentationen som jag snart ska hålla.

Behöver vara i det yttre. För att inte fastna helt i det inre.

9 kommentarer:

  1. Närheten till vårt inre gör också att vi "ser" vad som är viktigt och betyder något för oss själva i det yttre. Kristina

    SvaraRadera
  2. Du sa att jag inte skulle fokusera på andras skafferi. Tack! Det hjälpte mig.
    Har nog fokuserat på fel saker alldeles för länge...ett skurat kök är inte så viktigt som ett skurat inre!!!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Så klokt! Jag har inte tänkt så, men så måste det naturligtvis också vara. Tack!

    SvaraRadera
  5. Ja så kan det nog vara...
    Jag har väl för mycket nu i min ringhörna så jag orkar nästan inte titta upp...men jag ska tänka på det..tack:)

    SvaraRadera
  6. Kristina - absolut. De behövs båda, för varandra.

    Marika - vad härligt! Ibland är det så lite som behövs för att man ska ändra fokus

    Annika - ja, för mig är det så. Det behöver ju inte vara så för alla. Så klart.

    Toril - så kan det också vara, att det är mycket i ringhörnan. Men försök kika upp en liten, liten stund för att se om du orkar och vill.

    SvaraRadera
  7. Tumme upp! Så bra!! Ibland kan jag bli så trött på innerzonen så jag önskade att det gick att ta ett break o bara vara i ytterzonen.

    SvaraRadera
  8. Tina - prova och testa på att vara där i ytterzonen lite oftare. Din innerzon behöver kanske lite semester.

    SvaraRadera
  9. Och Tina - vilken fin blogg du har. Kul att du länkar!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!