torsdag, april 14, 2011

Bolibompa-sex

Vi pratade om det häromdagen, jag och mannen, om hur annorlunda det här med sex är sedan barnen kom. Djupare än så tänker jag inte gå, det här är en personlig blogg, men den är inte privat. Mitt sexliv håller jag gärna för mig själv. Men jag kan konstatera, både för min egen del och av erfarenheter från vänner, bekanta och klienter att det här med sex inte alls är en självklarhet som småbarnsförälder.

När vi hade det som tuffast med sömnen (både när Siri var bebis och nu när hon haft sin halvårshosta) så har vi prioriterat sömn framför sex. Både jag och mannen. Det har inte funnits ork till något annat.

Egentligen är ju det ganska tråkigt. Och det slår mig att vi långt ifrån är ensamma. Därför har jag en (högst ovetenskaplig) undersökning på bloggen nu, om hur ofta du och din partner har sex.

Och vill du lämna en tanke så blir jag jätteglad, det går ju bra att vara anonym om du inte heller vill lämna ut ditt sexliv. DN har för övrigt en artikelserie om detta just nu. Kolla den här länken

9 kommentarer:

  1. Jag svarar helt anonymt den här gången. Har inte röstat heller för inget alternativ stämmer riktigt.

    Vi har två barn under tre år varav en bebis. Innan andra barnet kom var det sex då och då, betydligt mindre ofta än jag egentligen önskar men några gånger per månad kanske. Min sambo har aldrig varit någon som tycker sex ofta är väldigt viktigt, jag har ofta velat mer.
    Under graviditet två väldigt lite sex, mest pga min brist på ork tror jag och nu har det inte blivit alls ännu efter andra barnet föddes beroende på minimal möjlighet då vi vill ha sovande barn när vi har sex och det är de väldigt sällan samtidigt, så jag har inte ens funderat på om lusten finns där eller inte då det ändå inte är möjligt ännu. Men det är inget stort problem för någon av oss tror jag.

    Jag gillar också DN:s artikelserie för övrigt.

    SvaraRadera
  2. Jag väljer också att svara anonymet (konstigt att sex ska vara så känsligt egentligen, fast i mitt fall handlar det nog mer om att inte lämna ut någon).
    Jag och min man har haft väldigt lite sex under båda graviditeterna (vi har två barn som är mellan 5 och 2) och efter att barnen fötts. När vi bara hade ett barn hade vi kanske sex fyra fem gånger i halvåret. Nu när vi har två barn blir det snarare fyra fem gånger om året. Det låter galet lite. Men så ser det i alla fall ut. Så jag har svarat "Typ aldrg". För så känns det.

    SvaraRadera
  3. Eller "typ aldrig" fanns ju inte ens som alternativ, jag svararde "det går månader mellan gångerna". Det kändes mest som "Typ aldrig"
    svarar jag, som också svarade här ovan

    SvaraRadera
  4. Vi har inga barn, men jag svarar ändå. Vi har sex några gånger i veckan och då mest på helgen.

    Det är då vi har ork och lust - som INTE har barn. Så jag förstår verkligen att man inte orkar då man har barn.

    SvaraRadera
  5. Jag och mannen hade Bolibompasex för första gången häromdagen...inte alldeles utsvävande och spontant, men rätt trevligt ändå måste jag säga. Vi har två barn, 4 och 1½ år gamla. Vi har faktiskt försökt, att sätta upp en regel, på en gång i veckan...mest för att inte slöa ihop. Det har dock absolut inte inträffat under den senaste perioden, av förklarliga skäl. Men ändå. det är så viktigt. Och även om man inte alltid känner hundra procent innan, så gör man det ju liksom alltid efteråt. Och så tänker man...varför gör vi inte det här oftare? Det krävs inte så mycket. Men samtidigt. När man har sömnbrist eller sorg är det fan inte lätt, och det kan nog vara bra om man tillsammans väljer bort sex under en period. Om man behöver.
    Det är roligt att du gör en sån här undersökning tycker jag. Det är ju ett ganska hett ämne, och väldigt känsligt. Ska bli väldigt intressant att få se slutresultatet, och speciellt eftersom man faktiskt får vara anonym. Stor kram till dig vännen. Snart blir det veggobuffe!

    SvaraRadera
  6. Jag väljer faktiskt också att svara anonymt. Det är intressant att det är så känsligt.
    Vi har två barn under fyra år och har sex ganska oregelbundet. Ofta innebär en gång att det följer ett par till av bara farten under samma vecka. Vissa veckor blir det dåligt med samvaro, inte minst för att jag har en så lång mensperiod (ibland hela 8 dagar) som inte känns aktuell att ha sex under. Så sammantaget kan man väl säga att det rör sig om ca 1 gång i veckan.
    Under första graviditeten förlorade jag all möjlighet till upphetsning och det var ganska traumatiskt för det var ju inte så att jag inte ville ha sex. Jag hade bara ingen känsel. Som tur var kom känseln tillbaka så småningom och det blev inte alls samma sak under andra graviditeten.
    Bolibompasex känns faktiskt inte heller aktuellt. Jag vill absolut att barnen ska sova när det är dags...

    SvaraRadera
  7. Tack för alla tankar. Och tack för alla röster. Det slår mig att vi är ganska många som inte har så särskilt mycket sex. Och jag är glad att DN uppmärksammat det. Men frågan är vad vi ska göra åt det?
    Det är ju inte barnen i sig som gör sex till en krångligare grej, åtminstone är det inte så för oss, det handlar nog snarare om brist på sömn och spontanitet.
    Funderar på att skriva en uppföljning på det här inlägget, men det kommer nog senare.

    SvaraRadera
  8. För oss har det alltid varit viktigt med närhet och beröring och se varandra varje dag, så vi har alltid hållit vårat sexliv levande med små barn eller tonåringar i huset.
    Sex, närhet uppskattning och kommunikation ger oss energi och det själsliga bandet mellan oss blir starkare på något sett..
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. En vacker vardag - Jag tycker så mycket om din mening "sex, närhet, uppskattning och kommunikation ger oss energi och det själsliga bandet mellan oss blir starkare på något sätt".
    Precis så är det. Sex är ju inte bara sex utan så mycket, mycket annat.
    Det sägs att vi ger varandra 18 minuter i veckan i sängkammaren. 18 minuter!!!!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!