måndag, december 19, 2011

När yogan behövs lite extra

Det finns dagar då jag behöver yogan lite extra.
Idag är en sådan dag.

Det är tungt nu.
Tungt att komma upp på morgnarna. Tungt att natta barnen eftersom det, just nu, tar hela min kväll. Med tanke på att jag lägger mig strax efter nio så blir det inte så mycket tid över för mig och det jag skulle vilja hinna. Tungt att rodda i allt det andra hushållsaktiga. Tungt att det snart är jul och jag inte riktigt fattat det. Inte för att jag lägger så mycket extra energi på att det snart är jul (jag gör snarare som Nina, och utnämer mig själv till en ambassadör för en laidback jul) men ibland är min medvetna närvaro inte så närvarande.

Jag är därför lite extra tacksam för att jag har möjlighet att jobba hemifrån ibland. För att vila en stund från morgonrusning och tider att passa. Så jag gjorde det idag, jobbade hemifrån och vilade från vardagspusslet.
Och - yogade.

Jag ändrade om i dagsschemat, skottade fram bilen från all snö som fallit och åkte till shalan. Mjukade och värmde upp och andades med en massa andra yogisar. Fick fin justering. Stod på händerna och huvudet, gjorde bakåtkullerbyttor, vridningar, framåtfällningar och balanserade på både ett och två ben.

Och när jag rullade ihop mattan och sen köpte mitt kaffe från Gateau kände jag att det tunga lättat en aning. Och att det var lättare att andas. Igen.

4 kommentarer:

  1. Skönt att du har den tänker jag, att det finns någonstans där du kan stanna upp och hämta kraft. Vi behöver ju det, så väl... Varm kram till dig!

    SvaraRadera
  2. och just det, kolla in mitt inlägg idag, Hans är på bild :)

    SvaraRadera
  3. Känner igen mej Big Time!
    En del dagar känns det som att det är yogan som bär, allt annat känns mer eller mindre oöverkomligt. Om Shanti.

    Sen gläds jag åt att du finns med mej i anden när det gäller julen - för den kommer bli alldeles underbar trots att man inte vänt ut och in på sig själv innan. Kram vännen!

    SvaraRadera
  4. fröken blund - yogan är för mig vad Hans är för dig. Fan vad söt han är! Jag vill träffa honom, och dig, snart!

    Nina - Skönt att vi är två som är ambassadörer. Eller - jag tror att vi är många, många fler. Tack och lov. Fast det är lite ovanligt tyst från dem bara. Tänk om det bara är du, jag och Katerina. Fast det är ju väldigt bra det också förstås. God jul och kram!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!