måndag, januari 09, 2012

Att rensa ut julen


Jag intensivyogade hela helgen.
Teknik blandades med roliga utmaningar (handstående och huvudstående och tuffa bakåtböjningar) och ett skönt flow. Ashtangan är en strikt form, men ljuvligt fantastisk. För mig och min kropp.

Yoga är också en ljuvlig detox. En möjlighet att verkligen rensa ur kroppen på sådant som faktiskt inte ska vara där. Efter julens långledighet och fikafrosseri fanns det en hel del sådant.
Så pass mycket att jag mådde fysiskt illa både under fredagen och lördagens pass. Det var en ovan känsla, jag trodde först att jag höll på att bli sjuk, men så kände jag igen symtomen från mina allra första yogapass. Då, för snart åtta år sedan, var dock symtomen så pass starka att jag faktiskt blev sjuk. Sjuk av att nå mig själv.

Nu är jag bara sjukt stark och peppad inför ett nytt yogaår. Ett yogaår som jag, förutom helgens intensivkurs, också börjar med en 21-dagarsutmaning via Yoga Journal. En utmaning som passar både den vana yogautövaren och den som är helt ny.  Så  - häng på! Min utmaning handlar om att, varje dag, meditera 15 minuter, äta minst ett vegetariskt mål och att praktisera yoga (dvs asanas). Tips på yogarörelser och recept på veggo kommer varje dag på mejl.

We don´t use our body to get into to a pose –
We use the pose to get into our body

Bernie Clark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just din tanke, den är viktig!