måndag, mars 26, 2012

Din dagliga vila – giv dig idag


Jag propagerade för vilan på min retreat i lördags. Jag propagerar alltid för vikten av vila.
Vila är något som är så fantastiskt viktigt. De allra flesta vet det, på ett logiskt sätt. Det blir alltid tydligt när jag ska hålla retreater och många säger ”åh, det låter jättehärligt, det borde jag gå på, men jag ska på kalas, eller hockeyträning…eller”.
Aktiviteter är bra och roliga och helt nödvändiga i våra liv, men vi behöver balansera upp dem med en ordentlig vila för att orka hålla igång. Annars är risken att vi bara kör på tills vi inte orkar längre. Några kan hålla på så länge, men förr eller senare brakar det.

Jag propagerar också för d-a-g-l-i-g vila. Inte punktinsatser av vila. Det går inte att lägga vilan på vänt och ta ut den vid ett senare tillfälle. Ibland hör jag människor som säger ”jag vilar på semestern!”. Och det är klart, det gör vi ju på semestern. Men det går ju inte spara på vilan till något som vi har en gång om året. Då är risken att vi istället blir sjuka  när vi för första gången låter kroppen (och knoppen) slappna av.

Nu tänker du kanske  - men hur ska jag hinna vila varje dag när jag har ett jobb att sköta, barn att hämta och lämna, tvätt och städning och matlagning och yoga och gud vet vad?
Du hinner.
Vilan finns alltid där.
Vilan behöver inte ta lång tid.

För mig är vila att ta några djupa andetag i kön på Ica (istället för att reta upp mig på att den går så långsamt) eller stänga av radion i bilen på väg hem från jobbet och andas och bara vara i tystnanden. Eller en stunds ögonlocksblundning på tunnelbanan. Det handlar om en slags medvetenhet, en avstämning med mig själv.
Andningen är a och o där. Den medvetna andningen.

Ger du dig själv tillräckligt mycket vila och återhämtning?

7 kommentarer:

  1. Jag tror att det är lättare att kunna "kvalitetsvila" så som du gör, när man har grundkunskapen och medvetenheten. För en person som kanske aldrig riktigt funnit förmågan, eller tappat bort den, kan det kanske vara svårare att hitta lugnet snabbt, men det behöver ju inte vara omöjligt. Det är ju trots allt skillnad på vila och vila, om du förstår vad jag menar? Själv kan jag ibland känna en enorm frustration över att inte k u n n a vila, inte ens den där korta stunden, när jag egentligen har alla verktyg och (teoretiska) kunskaper som behövs och i absolut värsta fall blir det som skulle vara vila istället till en påfrestning. Det svåraste är nog att lära sig acceptera att det ibland faktiskt inte går.
    Men det är ju också just det, den d a g l i g a vilan, rutinen om man så vill, som i förlängningen gör att det blir lättare att vila så nånstans måste man ju börja, även om det är att börja om - igen.

    Jag kan inte låta bli att återigen tänka på mitt jobb, där vilan ofta får stryka på foten för att man inte tycker att det finns tid, eller för att man inte orkar(!). Det är långt ifrån ett prioriterat område och många tycker att "det spelar väl inte så stor roll om man hoppar över nån gång" (vilket lätt blir flera). Och just därför blir det ju tyvärr heller aldrig en rutin... En av de härligaste stunderna på hela dagen är den efter vilan, då barnen är avslappnade, glada och lugna och allt bara är stilla. Ibland viskar de till och med istället för att prata, för att inte rubba stämningen. Då märks det verkligen vilken effekt det har att bara stanna upp en stund!


    ...och nu har jag egentligen ingen aning om vad jag har skrivit men så får det bli...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att du skriver om något väldigt viktigt här, och något som jag ibland glömmer bort i min iver över att förespråka vila. För du har helt rätt i att det är svårt för många att kvalitetsvila. Det är nog egentligen inte förrän man, av olika anledningar, verkligen förstår vikten av den där vilan som man är redo att ta den till sig.
      Det är därför yoga är så bra. För där kombinerar vi rörelse och vila och den balansen är....magisk.
      Tack för att du påminner mig

      Radera
    2. Tack själv för att du lyfter det viktiga ämnet!

      Radera
  2. Av en slump hittade jag två citat som passar nästan läskigt väl in i temat:

    "Underskatta inte värdet av att göra ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra."

    "Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

    Källan är ingen mindre än Nalle Puh. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga Nalle Puh :) Jag lånar citaten vidare för att spridas på min Stilla Tankars FB-sida

      Radera
  3. Hej fina! Blev nästan lite arg när jag läste - för den visste var den tog... Jag vet ju så himla väl att jag måste lära mig vila. För att orka det tempot jag vill hålla. Det är det ena. Det andra är att jag måste lära mig att vara mer i nuet. I tanken är jag ju redan så himla långt fram - timmar, dagar....
    Vi är bra för varandra du och jag! ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du blev arg. För reaktion är alltid tecken på att det är en förändring på gång. Eller att det finns en längtan efter förändring. Du kanske ska komma på min påsklovsyoga den 12, då får du både vila och aktivitet, en bra början :)
      Japp, vi är bra för varandra. Vi kanske ska börja samarbeta - lyx och flärd i kombination med vila och återhämtning. Låter ljuvligt i mina öron

      Kram!

      Radera

Tack för just din tanke, den är viktig!