onsdag, maj 23, 2012

Döpa barn

Jag följde dopet igår. Av Estelle
Satt där vid teven och fascinerades över Kronprinsessan Victorias svalhet.
Så sval var inte jag när jag döpte mina barn.
Snarare amningstrött och svettig.
Även om det var fantastiska dagar så minns jag mest att jag var stressad av både det ena och andra. Att barnen skulle skrika. Att brösten skulle läcka. Att jag glömt att dra upp strumpbyxorna. Ja, ni med små barn vet vad jag menar. Man är inte riktigt sig själv sådär tre-fyra månader efter förlossningen. Åtminstone så var inte jag det.

Men å andra sidan har jag ingen stylist och florist och festfixare. Jag fick göra allt själv.
Jag tröstar mig med det, att det liksom är okej att vara amningstrött och svettig och också se sådan ut. Jag är ju  ändå inte Kronprinsessa.
Och tack och lov för det.

Signes dop kan du läsa om här.
Siris dop kan du läsa om här.


9 kommentarer:

  1. Exakt! Och de flesta är ju inte heller kronprinsessor, men dopen blir fantastiska upplevelser ändå! Kram!

    SvaraRadera
  2. huja, och tänk att vara kronprinsessa. och som du vet undrar jag ju över vad hon hade, om det finns speciella kasslertrosor för kronprinsessot eller om det är de gamla vanliga i högen...
    och sen är det ju hennes jobb, att döpa sitt barn på något konstigt vis...och tänk att jag tror att hon ibland drömmer om det där lilla dopet, den lilla sammankomsten, utan att världen ser på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja du tänker då på allt kära fröken blund :)
      Fast jag vet inte om hon drömmer om ett litet dop, hon verkar så otroligt plikttrogen och genuint intresserad av sitt yrke, (liv?)att hon liksom bara är och gör det så självklart. PÅ något vis.

      Radera
  3. oh...precis så,Siri Sofia-heter min dotter.
    hade namngivning utomhus för henne...flera som hjälpte.Di har dä inte lätt di konglige..sån himla grej,tror oxå att victoria skulle vilja haft det liite mer intimt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina namn - Siri Sofia :) Och det låter precis lika fint med en namngivningsceremoni utomhus

      Radera
  4. Tänkte också på det. Och på hur smal hon är. Men hon är gift med en PT. Det är också en tröst. Ändå, jag födde ca en vecka senare och jag ser inte ut sådär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte många av oss ser ut sådär. Tänker att det liksom ingår i de kungligas jobb, att vara snygga och se snygga ut. Måste vara extremt tufft ibland. Och så tänker jag att hon har en massa gördlar under den där klänningen. För gravidmagen kan omöjligt vara sådär platt efter tre månader.

      Radera
  5. Jag såg aldrig dopet, men har tänkt se det någon dag. Vi hade dop för min son förra söndagen. Han var då 10 1/2 månad. En fantastisk ålder för dop. Han var med och vaken under hela dopfesten och blev så glad när han fick mjukisdjur och annat. Han var verkligen huvudpersonen. Hans bror var 3 månader när han döptes och sov bort hela dopfesten. Och som du skiver, man känner sig inte riktigt i fas efter tre månader. Nu var det roligt och fantastiskt att få ha dop för vår son. Men jag har aldrig tänkt tanken att man kan göra så, för barnet "ska" vara ca 3-4 månader. Nej, ingen brådska med det. Den enda nackdelen var att faddrarna fick hålla honom kortare stunder för 11 kg är rätt tungt att bära :)

    Christel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt att hålla dopet senare, tror att alla tjänar på det. Jag hade nog uppskattat dopen mer. Eller kanske inte, jag vet inte, jag hade nog varit lika amningstrött och stressad då :)
      Som med allt så tänker jag att alla gör det som passar just dem bäst.
      Tack för din tanke Christel!

      Radera

Tack för just din tanke, den är viktig!