söndag, juni 17, 2012

När det bara regnar

Det har regnat större delen av dagen.
Jag vaknade av strilet mot fönstret strax efter sju. Jag gick upp då, och gjorde min morgonyoga medan resten av familjen sov och regnet fortsatte att strila mot fönstret.
Två timmar senare hade barnen vaknat och jag satt på gröt och kokade ägg på spisen. Och regnet fortsatte att strila.
Vi åt frukost och kokade kaffe och såg lite på en film på teven. Sen gick vi ut, i det strilande regnet. Och var ute i 1,5 timme.
Regn har aldrig begränsat mig. Jag kan till och med uppskatta det. Det är klart att jag för det mesta skulle föredra sol om jag fick välja, men vi kan inte välja väder. Däremot kan vi välja hur vi hanterar det. Jag hanterar det alltid genom att acceptera det. Regnar det så regnar det. Är det sol så är det sol.
Jag minns när vi hyrde sommarhus för några år sedan och det tokregnade i nästan en vecka och vi kom knappt utanför dörren och de flesta tyckte synd om oss. Och vi älskade varenda sekund eftersom vi kunde sova en massa och bara vara. Just då var vi utsjasade och relativt nyblivna tvåbarnsföräldrar så det där regnet kunde inte ha kommit mer lägligt. Jag har för övrigt hört att vi svenskar kopplar av bättre på på semestern om det regnar. Är det fint väder stressas nämligen många av allt som man vill och ska hinna i form av strandliv och grillpartyn. Ligger nog en hel del i det.

Och när vi väl var hemma igen idag hade regnet slutat och solen kikade fram mellan molnen. Vi bytte kläder och torkade hår och fixade sedan en fruktsallad som vi åt ute i trädgården.

Till och med en powernap fick jag till, där i solstolen. Sådant är lätt att acceptera.

Kan du acceptera vädret?

5 kommentarer:

  1. Vädret kan man ju inget åt (tackgodegud för det egentligen!!), så det är lika bra att gilla läget oavsett. Fast jag hade absolut svårare med det förut. Idag upplever jag ofta det du skriver om att vi är mer utvilade om semestern mer eller mindre regnat bort. Jag slappnar helt enkelt bättre av när inte solen "drar i mej". Det är mer kravlöst helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också svårare med det förut, det är som att hela jag förändrats sedan yogan kom in i mitt liv och tog över allting och gjorde det mesta (eller nog allt) till det bättre. Tack yogan. Igen :)

      Jag hoppas att vi alla får en kravlös sommar, sol eller regn

      Radera
  2. Jag brukar kanske inte acceptera om det är "dåligt" väder vecka efter vecka däremot är jag "duktig" på att uppskatta när vi väl har fint väder (kanske inte nyttjar det) men noterar det och är tacksam över det. För då är jag inte lika bedrövad när det regnar nästa dag som jag märker många andra blir trots att vi kanske hade strålande sol dagen innan.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte mig ett par läckra röda gummistövlar idag. För jag har äntligen börjat förstå att man kan vara ute trots regn. Och det har min dotter också - ja jag får tacka henne för det. Barn som inte ser problem som vi vuxna. Så ikväll var hon ute och cyklade i regnklädde och jag gick där bredvid med mina fina stövlar. Det kändes härligt!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!