måndag, augusti 13, 2012

Yin- och restorativeutbildning - dag 1

Min yogasommar fortsätter med ännu en fördjupningsvecka.
Tidigt imorse hängde jag yogaväskan över axeln och begav mig från ön in till stan och Atmajyoti för en lärarutbildning i yin- och restorativeyoga.

Restorative och yin är två yogatekniker vars syfte är att skapa ett bättre energiflöde i kroppen. Genom lugna övningar lär vi oss att slappna av bättre och släppa både fysiska och mentala spänningar för att uppnå en bättre balans i tillvaron.

Restorative är en form av djupavslappning där vi uppnår en medveten vila. Genom olika vilopositioner kan vi låta kroppen läka och samla ny kraft.

Yinyogans metod är mer intensiv då man stannar längre i olika yogaövningar som fokuserar på att sträcka ut i bindväv runt ben, leder och organ. Såväl rörlighet och smidighet ökas, samtidigt som kroppens energikanaler påverkas. Precis som många andra yogaformer bidrar restorative och yinyoga till att balansera kroppens nervsystem och detta hjälper oss att sänka hjärtrytmen, blodtrycket och att stärka vårt immunsystem.

Båda yogaformerna ska ses som komplement till andra yogaformer.
För mig, som har en ashtangapractice som är en kraftfull, tuff och alltså mer yanginspirerad är yin-och restorative en utmärkt balans. Och jag gillar ju balans, som ni vet.

Vi är åtta stycken yogisar som går utbildningen (den ingår som ett ben i min utbildning) och idag handlade det mycket om att lära känna varandra, dela varandras yogahistoria och att prata en del praktiskt om yin och restorative.
Men vi har yogat också. För njurarna. Men mer om det imorgon.

6 kommentarer:

  1. Jag tror också mycket på mixen av yin/restorative yoga med en mer dynamisk yogaform. Jag ser fram emot att läsa mer om din utbildning! Själv får jag nöja mig med DVD skivor och en och annan yin-klass så fort jag befinner mig i en något större stad än Kalmar.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du tips på bra dvd? Sarah Powers har fina tycker jag.
      För mig blir det också en del dvd. Jag har möjligheten till fler yinpass eftersom jag bor i Sthlm men tiden räcker inte alltid till (i jag bor ju utanför city.
      Kram

      Radera
    2. Kanske har du tips på bra dvd? Sarah Powers har fina tycker jag.
      För mig blir det också en del dvd. Jag har möjligheten till fler yinpass eftersom jag bor i Sthlm men tiden räcker inte alltid till (i jag bor ju utanför city.
      Kram

      Radera
    3. Hej igen! Jag har köpt Paul Grilley's "Yin Yoga" dvd. Än har jag inte lyssnat på föreläsningen, men jag tycker han förklarar mycket under träningsdelarna vilket jag gillar.

      Den är tuff samtidigt som han är mån om att vikten av att acceptera kroppens begränsningar...

      Länk: http://www.paulgrilley.com/Yin-Yoga-DVDs/Yin-Yoga-The-DVD.html
      Kram

      Radera
    4. Tack, perfekt med tips! Paul Grilly är Sarahs lärare, är det inte så? Ska nog införskaffa den dvd:n för att fördjupa mig ännu lite mer. Kram

      Radera
  2. mån om att poängtera vikten..., ja, Den där tryckfelsnissen är en flitig en! ;)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!