onsdag, december 26, 2012

Julledighet är inte riktigt min grej

Det här med högtider är inte riktigt min grej.
Har nog aldrig riktigt varit.

Hela mitt system sätts ur balans när det mesta kretsar kring mat och att vara stilla.

Jag behöver mina rutiner. Min tidiga yoga, stillheten på mattan och frukosten i lugn och ro.
Vi skojade om det idag, jag och mannen, att jag har en stark eremit i mig, som behöver bli tillfredsställd. Det är svårt när vi går hemma hela familjen.
Flera morgnar i rad har jag tassat upp tidigt och rullat ut min matta och tänkt att jag får min tid.
Men icke.
Samtidigt som jag tar de första andetagen har en viss liten Siri vaknat till och pockat på uppmärksamhet.
Och då är det bara att gilla läget. Det är också yoga.
Men det skapat en viss rastlöshet och frustration i mig.

Och maten. Som mannen älskar och som jag fick nog av redan förra helgen när vi unnade oss en herrgårdsvistelse, jag och mannen, och åt ekologiskt och närproducerat och helt ljuvligt julbord.

Min kropp vill ha lätt och färgrik mat.
Jag gör mitt bästa för att det ska bli så och väljer därför bort det mesta på julbordet. Eller lägger till eget.

Ledigheten i sig skulle kunna vara mysig. Men just nu bor det två otroligt trotsiga små flickor i mitt hem. Jag vet inte riktigt var de kom ifrån, men de gör tvärtom hela tiden, skriker och bråkar och vägrar lägga sig på kvällarna och är typ överallt.

Sicken tur att jag jobbar imorgon och på fredag (innan 1,5 veckas ledighet). Då blir det morgonyoga och rutiner så att det heter duga.

Smiley.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. När jag är ledig längtar jag till vardagen och de rutiner man har då. Men å andra sidan så längtar jag efter att få vara ledig när jag är mitt i vardagen. Jag jobbar också idag och imorgon för att sen vara ledig till 7 januari.

    Önskar dig god fortsättning på året och ett riktigt Gott Nytt År när det väl infinner sig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ha ha, jag är tvärtom..älskar ledighet och tillsammanstid över ALLT annat:) Gott nytt år!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!