måndag, januari 21, 2013

Yoga och mens

"Vid menstruation är det viktigt att inte göra uppochnerställningar. om du blöder mycket bör du endast föra barnet med stöd och sidovila. Du bör tänka på att minska proteinintaget o du vill minska blödningarna. Undvik att äta fiskleverolja (och liknande oljor) samt c-vitamin under menstruationen då de är blodförtunnande. Drick mycket vatten och undvik även koffein. Jag vet - det är mycket att hålla reda på och vara utan, men det gäller endast några dagar och följer du mina råd så kommer mensen att minska! "

ur Magdalena Mecwelds "Vila dig i form med Yinyoga"

I många år vilade jag helt från yoga de tre första dagarna under mens. Så säger ashtangayogan att vi kvinnor bör göra. Det är klokt. Ashtangaserien är alldeles för tuff (i alla fall för mig) när kroppen är skör, tung och ganska trött.
För sådan blir jag de tre första dagarna vid mens. Kanske har det alltid varit så men det är först de senaste åren som jag lyssnat sådär riktigt ordentligt på det. Som jag tagit mensen på allvar. I många år körde jag liksom bara på, inte ville jag vara den som "gnällde för lite mens". Det var rätt så många killar/män/osmarta som fick mig att känna så.
Det finns kulturer där kvinnor får gå undan och vila vid mens, där stammens andra kvinnor (och män) sköter det praktiska. Ett fantastiskt upplägg tycker jag. För inte är jag särskilt upplagd att fixa och trixa när jag har mest mens. Då skulle det vara ljuvligt att få dra sig undan, att landa i kroppen, andas och lindra värken en stund.
Och nu har jag hittat ett sätt att göra det. Yinyogan.

Och boken som jag hänvisar till här ovan (och som fotot är ifrån) har bra pass. Inte bara vid mens utan överhuvudtaget.
I yinyogan stannar man längre i varje rörelse (upp till fem minuter) och istället för det muskler är det bindväven vi vill åt. Mumma för kroppen är det.


10 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att man ska lyssna på någon annan än sig själv. Jag mår superbra när jag har mens (haha, ja alltså inte extra bra utan lika bra som vanligt). Så jag kör på med min yoga även innan, under och efter. Och det där med att man inte ska/får göra inversioner tror jag inte heller på. Det funkar utmärkt för mig. Och det handlar inte så mycket om blodflöde per se utan mer att en kvinna är low-energy under sin menstruation och att man då inte ska utföra eller hålla high-energy poses länge. Och de som förespråkar denna teori anser att det även gäller poser som Adho Mukha Svanasana och Uttanasana. Men B.K.S. Iyengar rekommenderar menstruerande kvinnor att stå på huvudet för att det motverkar menssmärtor, kraftigt blodflöde och oregelbundenhet. Det finns som sagt två läger här, de som säger att man inte ska och de som säger att man ska lyssna på sin kropp och göra så som känns allra bäst. Jag gillar det senare alternativet.

    P.S. Lite nyfiken på boken. Det ser mer ut som restorative yoga och inte yin yoga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var har du läst det hos Iyengar att ha rekommenderar menstruerande kvinnor att stå på huvudet? Det låter som en skröna.
      Yoga är en uppåtgående process och menstruation en nedåtgående. Yogar man när man menstruerar så är det självklart att de två processernar "krockar" någonstans. Det kanske inte visar sig direkt i din kropp men du har mer än den fysiska kroppen, the sublte body är något man ska värna om inom yogan. Varför denna besatthet av att yoga när kroppen är upptagen med annat?

      Radera
    2. Nej, det är inte en skröna att han förespråkar både yoga och inversioner under menstruation. Sen är det så att alla är olika, eller hur? Jag tycker att du använder dig av ett rätt märkligt ordval när du kallar det för en "besatthet" om man mår bra av att yoga även då man har sin mens. Bara för att du upplever det på ett visst sätt betyder det ju inte att det är rätt för alla andra.

      Radera
    3. handlar inte alls om min upplevelse, det handlar om urgammal kunskap och om människans olika lager och kroppar enligt yogans anatomi. I vilken bok har du läst det? Och besatthet kanske var lite hårt men jag undrar varför man inte tar tillvara den tid som menstruationen är, det är en rening i din kropp från förra månaden med allt vad det innebär. Det jag vill säga är att kroppen kan få sköta det utan att andra processer ska initieras.

      Radera
  2. Det var ingen bok utan flera artiklar på bland annat Yoga Journal. Det finns som sagt två olika läger här, olika läror och filosofier. Och bara för att det är urgamal kunskap betyder det inte att det är rätt. För flera tusen år sedan ansågs en kvinna oren när hon hade sin mens, hon fick inte bo kvar i byn under denna vecka, allt hon rörde vid eller satt på blev smutsigt och om hon hade sex med sin man kunde hon straffas med döden.

    Jag lyssnar alltid på min kropp. Jag har gått på Hot Vinyasa och legat i Savasana i 45 minuter för att min kropp bett om det. Aldrig att jag pressar mig eller låter egot styra. Däremot mår jag toppen av att röra på mig och yoga även under menstruation. Och min kropp sköter det den ska alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, olika skolor och skolor, mr Iyengar och hans dotter har nog aldrig förespråkat huvudstående när man menstruerar. Det är ju en direkt kontraindikation mot vad som pågår i kroppen. Däremot finns det andra asanas man kan utföra just under mensen. http://www.skys.com.au/resources/women/Yoga%20Practice%20During%20Menstruation:%20A%20Synopsis:/yoga_practice

      Jag tror du blandar ihop gammal yogakunskap med andra saker, känns som olika diskussioner. Jag menar att kroppen vi har som består av olika vindar, kanaler, energibanor,chakran, höljen och lager - det är så den är beskaffad, oavsett vad man tycker eller tror. Som yogautövare och lärare tycker jag det är en skyldighet att känna till det. Vad sen sedan ansågs som orent eller inte för flera tusen år sedan, det har väl inte stått i några yogaskrifter? Att en kvinna är oren under menstruation? Däremot har det ansetts inom flera religioner.
      Det låter fint att du lyssnar på din kropp. Att du aldrig låter egot styra - det låter som du kommit VÄLDIGT långt och att du är kapabel att bedöma det. Ju längre man kommer ju mer intrikat är ju egots pladder. Det tror jag inte någon människa kommer undan.

      Maria, ursäkta att vi tagit upp utrymmet här till en "egen" debatt :)

      Radera
  3. Jag älskar när det kommenteras och diskuteras på bloggen så jag är bara glad över flödet. Keep going. Och jag suger i mig allt ni säger, vänder och vrider, försöker hitta mitt förhållningssätt.

    Dock plockade jag fram Ienygars "Light on Yoga" och bläddrade i den. I den visar han skulderstående och huvudstående och, som jag förstår det, menar han att det är asanas att göra vid mens och "menstrual disorders" (dock är boken editerad senast 1976)
    Jag gör dock inte detta. Och sedan jag gick min utbildning och började lyssna ännu mer på kroppen så inser jag att min kropp mår bättre av skulderstående mot vägg, åtminstone just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och de tre första dagarna av mensen gör jag inte ens skulderstående mot vägg. Inte de andra dagarna vid mens heller när jag tänker efter, då är det annan avslutning jag gör. Men de andra dagarna älskar jag att lägga upp benen mot väggen.

      Radera
  4. I Iyengars Yoga - the path to holistic health står det att man inte ska göra inversioner under menstruation, men att de annars är bra för mensproblem. Samma skriver hans dotter i den här artikeln (se länk nedan). Där säger hon att man kan göra inversioner under menstruation efter den 12:e(!) menstruationsdagen. Men inskärper att man ska snarare kontrollera orsaker till så stora blödningar, än att försöka kurera dem själv med inversioner. Av egen erfarenhet kan jag säga att störtblöder man i 2 veckor ägnar man sig inte samtidigt åt yoga.

    "Still, due to obstinacy and rigidity, if one forces oneself to do one may have to pay heavily later if not immediately. The flow has to stop completely before one can resume the practice of inversion. The question is not of three days or four days. As soon as the flow stops, begin with the practise of inversions." G Iyengar

    http://yogaholidays.net/magazine/Menstruation.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ännu ett bra inlägg i diskussionen kring detta.
      Jag tror ännu mer på att faktiskt lyssna på vår egen kropp, den vet bäst.

      Radera

Tack för just din tanke, den är viktig!