tisdag, juli 30, 2013

Yogaretreat - dag 4

Vi mediterar en massa.
Flera gånger om dagen.
Både tyst meditation och guidad.
Jag är glad för stillheten. För chansen att lyssna inåt, ännu lite mer. Och för tålamodsprövandet som uppstår när man ska sitta helt stilla i en halvtimme.
För benen somnar. Och tankarna drar iväg. Ljud stör och flugor surrar omkring och på huden.
Men det är så jäkla häftigt att ta sig igenom allt det, att fortsätta hålla koncentrationen.
För det är just koncentration utan avbrott som är meditation.

Nu när jag inte kan utmana mig så mycket i de fysiska yogarörelserna så är det meditationen som blir utmaningen och nyfikenheten. Är glad för det, att både meditation och teknik har sin alldeles egna plats på retreaten.

För när jag gör min practice blir jag ibland lite ledsen och låg. För att jag måste ta det så lugnt och inte kan belasta kroppen för mycket. Igår ringde min läkare och berättade att mina värden fortfarande är alldeles för höga. Så nu äter jag högsta dosen av medicinen. Och måste ta det lugnt. Så är det bara.

På bilden - huset där vår shala ligger. Med utsikt över sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just din tanke, den är viktig!