fredag, november 08, 2013

Mina tips för att klara vintermörkret

Sedan drygt en månad tillför jag extra d-vitamin till kroppen. Jag kommer att fortsätta äta till och med mitten/slutet av mars.
Det har jag gjort i många år.
Och jäklars vilken skillnad det gör.
Innan jag åt d-vitamin hade jag alltid en ganska lång period av depp, sämre sömn och mer oro. Det har jag inte längre (åtminstone inte mer än det som just nu är kopplat till min sjukdom).

De allra flesta av oss behöver tillföra mer d-vitamin under de mörka vintermånaderna. Vi får alldeles för lite sol på oss här uppe i norr. Det gäller även barn (forskning visar på att barn som får tillskott av d-vitamin presterar bättre i skolan samt är piggare).

Så mina tips för att klara vintermörkret är just att tillföra d-vitamin (Holistic har bra produkter) men också att se till att få dagsljus. Det sägs att kroppen behöver minst 15 minuter dagsljus om dagen Själv får jag oftast in den tiden på min lunch. Jag använder min brejk till att först ta en promenad och sedan äta.  

Och så lite yoga (träning) och gröna drinkar (energirik mat) och jag är hemma.

Hur boostar du mot mörkret?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just din tanke, den är viktig!