fredag, april 07, 2006

1:a med moderkaka

Det bor någon i min mage som har bestämt sig för att titta ut någon gång i oktober. I mitten, kanske lite mer mot slutet. 20 oktober är planerat förlossningsdatum. Så man kan säga att jag hyr ut 1:a med moderkaka.

Jag såg knodden där på skärmen. Hjärtat som slog. Två armar och två ben och ett stort, stort huvud. Den ville inte riktigt visa sig utan höll ena armen om ansiktet. Jag fnissade till och sa att den såg ut som min katt, för så ligger ofta hon.

Sen grät jag. För det var så stort.

Knodden lever. Allt ser bra ut. Och efter gråten finns nu bara ett stort leende.

8 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Grattis till den lilla med stora huvudet :-). Vi har kommit nästan exakt lika långt i våra graviditeter, jag har BF den 23:e enligt egen uträkning, men BM räknade till 22:a och det gjorde även läkaren när jag var på VUL i vecka 8. Men nästa vecka vet jag väl exakt, då ska jag på NUPP-ultraljudet.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag funderar också på NUPP. Men jag vet inte. Det finns ju inga garantier, och frågan är när man ska sluta oroa sig.
    Samtidigt är det ju en riskfri undersökning (vanligt ultraljud kombinerat med blodprov) men ändå. Jag vet inte.

    Men vad kul - då går vi ju liknande upplevelser hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra!

    Trevlig helg/Anette.

    SvaraRadera
  4. Jag kan rekommendera 24 oktober... utmärkt dag att ha födelsedag på. Det flaggas överallt... Det är FN-dagen. Men man kan ju få tro att det är just "mig" de flaggar för när man växer upp! *ler*

    SvaraRadera
  5. Grattis. Jag undrade vart du tagit vägen. Min första graviditet gjorde jag abort på. Hatade att vara gravid, hatade barn ville aldrig i hela mitt liv ha barn. Den andra graviditeten var en hel mardröm. Visste fortfarande inte vad vi kunde förvänta oss. Gillar ju inga andra barn. Var sjuk i nio månader med allt möjligt skit, Men vår lilleman är ju fantastisk. Tredje graviditeten gick åt helvete med missfall och den fjärde, ja den bara är utan att vi riktigt har tid med den... 8 veckor kvar...

    SvaraRadera
  6. Åh, jag gråter nästan jag med.

    SvaraRadera
  7. Jag är inte så orolig för NUPP just nu, jag kommer säkert vara precis innan vi ska dit, men jag har nog lyckats stänga av oron rätt mycket. Det är ingen idé att ta ut den i förskott.

    Det som väl vägde tyngst för mig var chansen att få en tidigare bedömning av fostrets hälsa, istället för att vänta till stora UL i vecka 18. Om det nu skulle vara så att det är något fel på barnet som inte är förenligt med liv, då vill jag inte gå graviditeten ut (skulle aldrig orka) och bättre då att göra abort så tidigt än efter ytterligare många veckor!

    DS oroar jag mig inte värst för, det kommer inte vare en anledning till abort i alla fall. Jag är ju dessutom rätt gammal så risken för mig är ganska hög bara iom min ålder (1/200).

    SvaraRadera
  8. Underbart! Stort grattis, du ska se att det går vägen :-)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!