onsdag, augusti 23, 2006

Ännu mer yoga


Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om yoga, och vad den gör med mig. Flummigt eller ej, men det är den bästa träningsformen som jag provat. Och då har jag provat i princip allting – från friidrott till dans och bollsport.
Innan jag blev gravid tränade jag ibland flera gånger i veckan hos min guru. Nu blir det allt mer sällan hos gurun och alltmer hemma, antingen själv eller tillsammans med någon kompis. Det är ytterligare en fördel med yogan, att det räcker med att rulla ut mattan och sätta igång. Det spelar inte så stor roll om jag är på ett hotellrum i Köpenhamn, i skärgården eller hemma hos mamma i Jämtland. Bara jag har ett tänt ljus och lite rökelse så är jag nöjd.
Rökelsen kändes flummig i början, men nu påminner den mig om yogan på Häringe slott, med äppelträdgården och havet precis utanför fönstret. Jag använder den även när jag mediterar, för att komma i stämning.
Det är något visst med att bara stänga av alla tankar som far runt i huvudet och fokusera på här och nu. Det är ingen självklarhet, snarare en konst, men när det väl lyckas ger det ett rus som är bättre (och definitivt hälsosammare) än alla droger i hela världen. Tillbaka i verkligheten igen gör det att jag blir mer tålmodig och ödmjuk. Så jag hoppas att jag kan prioritera yogan och meditationen nu när lillknodden snart kommer. Kommer definitivt bli en bättre mamma av det.

Ett tips för er alla som hört av er gällande just ashtangayoga är att gå in och kika på http://www.atmajyoti.se/. Där finns en massa matnyttig info. Eller vad som sägs om detta smakprov på vad yogan gör med dig:
  • Ger fastare och mjukare muskler, avlägsnar onödigt fett och ger en lätt och energisk känsla.
  • Renar kroppen från de gifter som samlas genom en ohälsosam livsstil och återför förlorad livskraft till kroppen.
  • Håller kroppen och sinnet ungdomligt, friskt och livskraftigt.
  • Utgör effektiv träning kombinerad med olika sporter och fritidsaktiviteter.
  • Minskar risken för sträckningar och skador.
  • Förbättrar immunförsvaret och ämnesomsättningen.
  • Förbättrar syreupptagningsförmågan, kvaliteten på andningen och medvetenheten om andningen.
  • En forskningsresa i din kropp och ditt sinne
Och så passar jag på att tipsa om Therese också, min älskade guru.

4 kommentarer:

  1. Låter underbart! En fråga - jag är vansinnigt stel (jag menar verkligen vansinnigt stel) och tycker att jag känner mig som en flodhäst när jag ska utöva yoga (har provat ett par gånger). Hur lång tid tog det innan du kände att du kunde göra alla rörelser så som de ska utföras?

    SvaraRadera
  2. Oj, jag kan fortfarande inte göra alla rörelser helt korrekt. Fast det beror på vad du menar. I "min" yoga finns det ganska många serier att ta sig igenom. Jag klarar första serien utan problem just nu, men det har tagit mig två år. Och när jag är gravid gör jag inte alla rörelser eftersom knodden inte riktigt gillar när jag böjer mig framåt för mycket, eller drar upp hälen i magen :)
    Det tar olika tid för alla och det är också olika beroende på vilken muskel det handlar om. Att känna sig som en flodhäst i början är helt normalt. Jag var stel som ett kylskåp när jag började, men det handlar om träning och träning. Sen funkar inte alla rörelser för min kropp, och så tror jag det är för alla.
    Yoga handlar mer om att andas rätt och fokusera, att göra rörelsen "rätt" är det sekundära.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Håller med i allt du har skrivit om yoga :-). Fast jag kör den mer västerländskfierade power yogan, men det har haft otroligt positiva effekter! Tycker att man snabbt märker att stelheten ger med sig faktiskt.

    Nu gör jag lite gravidyoga men jag har haft kass disciplin måste jag säga, måste komma igång lite med övningar inför förlossningen om inte annat.

    Men hur som helst är yogan verkligen välgörande för både kropp och själ, det är som om allt skit rinner av en om man mår... bra! :-)

    SvaraRadera
  4. Vilka rörelser tycker du man ska undvika när man är gravid ? Det är ju så många rörelser då man lutar sig fram som jag inte vågar göra. Har slutat helt sen jag blev gravid, men saknar det.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!