tisdag, maj 08, 2007

Mat, gäster och presenter

I lördags var det så fest. För mig. 35-årsbjudning. En lyckad och rolig tillställning som stannade kvar i minnet och fortfarande får mig att le. Mycket för att det blev precis som jag tänkt mig. Och för att så många kom. Och för att alla verkade ha trevligt. Och för att det var kul att sammanföra familj och vänner så att många fick ansikten och röster på de de tidigare bara gjort sig egna bilder av.

Maten:
Sesammarinerade biffspett. Munggroddsallad. Fullkornssnittar med laxröra, kräftröra, dill och svart stenbitsrom. Tunnbrödsrullar med avocado-gräslök och fetasostcreme. Pastasallad med salami och oliver. Rökt fårfiol. Kallrökt lax med citron. Tomat och mozarella med basilika och citronolivolja. Brieost och druvor.

Rött vin. Vitt vin. Mousserande vin. Alkoholfri champagne. Cider. Saft.

Kaffe. Te. Hembakta chokladmuffins med pudrad florsocker. Morotsmuffins från Gateau.

Gästerna:
Tjugosju gäster. En salig blandning av familj och vänner. Vuxna och barn. Tjejer och killar. Nästan alla var där. Men jag saknade några, av förståeliga skäl. Next time friends.

Presenter:
Halsbandet från Efva Attling
Presentkort på Visage
Presentkort på NK
Golvlykta från Indiska
Väskan från Ceannis
Boken Vart du än går är du där (TACK Karin för att du är en sån obeservant bloggläsare som snappar upp vad jag vill ha)
Halssmycke med läderband och röd berlock
Vas från Steninge Slott
Stora vackra vita liljor
Solros
Blommor till balkongen
Pengar
Halsband från Pilgrim
Vin (rött, vitt och mousserande)
Underkläder från Björn Borg
Halsband från Snö

Kuriosa:
Någon spillde avocado på min vita fåtölj
Signis ville inte sova utan ville vara social, hela tiden, och helst ville hon vara i sin gudfars famn. Till hans stora glädje.
Någon smetade trycksvärta på vita väggen i hallen.
Några av mina vänner konstaterade snabbt att jag har/hade en förmåga att få dem att dricka för mycket vin.
Min ena syster körde fel på vägen hit och hamnade i Hagaparken.
Samma syster satt i diket på E4:an utanför Trosa i tre timmar och väntade på bärgningsbil på vägen hem. Hädanefter åker hon tåg hit.

12 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk dag! Grattis i efterskott! Presenterna skulle jag vilja ha själv, typ allihopa. Utom boken då - den ligger ju redan här, alltid på mitt nattduksbord. Har läst extra mycket senaste veckan, har behövt det extra mycket nu. Påminna mig. Alla hans ord är fantastiska, och egentligen så självklara. Underligt att det är så svårt att komma fram till det där själv. Så lätt att bara rinna med i alla yttre strömmar. Det försöker jag sluta med. Roligt att du fick boken, och jag hoppas du kommer att gilla den med.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken god mat! Blir så sugen. Det är så trist att jag inte kunde komma. Av andra skäl än maten också förstås. :)

    SvaraRadera
  3. Yogamamman - Tack! Jag slängde mig över boken så fort alla gäster gått hem. Och nu läser jag lite varje dag, den där stunden efter morgonmeditationen, när Signis sover och timmen bara är min.
    Och vi behöver nog alla påminna oss om att vara mer närvarande i nuet, att vara medveten om det som händer just här och nu. Ack så svårt det är, men ack så ljuvligt när man lyckas.

    Att bli mamma - ja, jag saknade dig här. Det är lite tråkigt att jag inte hinner klappa din mage innan bebisen kommer. Men vi har redan bestämt att vi ska göra en liten tour söderut i sommar, DÅ måste vi ses. Kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Vad bra att jag prickade in en bra present! Nu blir jag väldigt sugen på att köpa den till mig själv...jag har fått en ny kompis i AdLibris. Köpte Mustafa Cans bok om hans mamma förra veckan, du vet den vi köpte till Anna. Billigt, rakt ner i brevlådan dagen efter. Kan bli svårt att hålla fingrarna i styr.

    Tack för ett trevligt kalas!

    SvaraRadera
  5. Men vad kul att ni kommer neråt i sommar, det ser jag fram emot!

    SvaraRadera
  6. Åh så härligt det låter!! Och vilka presenter! Wow! :-)

    SvaraRadera
  7. supergrattis på födelsedagen i efterskott! låter som om du haft en underbar fest!!!
    allt är bra med oss, ses gärna på en promenad-lunch-fika i nån park nångång tillsammans m mammorna!
    fortsätt ta lika bra hand om dig som u verkar göra nu!
    kram eva, o arvid

    SvaraRadera
  8. Karin - Jag vet, Adlibris är farligt billigt och smidigt. Det dimper ner böcker därifrån titt som tätt här. Jag har ännu inte läst Mustafas bok, men är nyfiken. Jag har ju faktiskt en polare som varit tillsammans med honom :)
    Och tack själv, för att du kom på mitt kalas, och för den braiga boken :)

    Att bli mamma - jag ser också fram emot att ses, och snusa på din bebis!

    Jenny - ja, jag blev onekligen bortskämd med alla fina presenter.

    Eva - ja, vi måste ses snart. Den där träffen hos Katja rann ut i sanden verkar det som, men nu kanske vi kan dra ihop alla och ta en picknick snart. Kram tillbaka, från mig och Signis

    SvaraRadera
  9. Åh - det låter som ett toppenparty! Så synd att jag inte kunde komma ... fast nu kan jag i alla fall vara säker på att det inte var JAG som spillde avocado i soffan!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Min stora lilla värld - japp, ett toppenparty var det. Och vet du - även om du inte hade varit bokad på annat så hade det ju varit svårt för dig att komma pga min söta lilla katt som ger dig allergi.
    Och det där med avocadon.....jag tror att det var Karin som gjorde det ;) Men säg inget....

    SvaraRadera
  11. Vaaaa? Nä hallå hallå jag protesterar å det bestämdaste! Försvaret kan åberopa vittnen som kan intyga att det aldrig åts någon avokado i närheten av någon soffa! Och inte smetades med trycksvärta i någon hall! Däremot skapade mina barn konstverk med tusch på väggen i vardagsrummet. Som en extra present - grattis! haha och nu måste du springa och kolla... hihi

    SvaraRadera
  12. karin - haha, visste väl att du skulle protestera. Men jag vet vem det var, det var min kära svärfar, haha, det slank ner ganska många avocadorullar i hans mage den där dagen, och så lite spill på fåtöljen :)
    Och konstverket med tusch på vardagsrumsväggen, det är riktigt snyggt faktiskt ;)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!