fredag, april 17, 2009

Andning, yoga och champagne

Jag höll terapisession igår. I nästan två timmar. Det är en klient jag träffat flera gånger. Och de flesta gånger har jag upplevt att jag haft svårt att andas när vi setts. Länge trodde jag att det berodde på mig, men när jag inte hade samma känsla med andra klienter så bestämde jag mig för att ta reda på vad det handlade om.
Så när rätt läge infann sig, och då jag mötte klienten precis där hon är, frågade jag henne om hennes andning, om hon vet hur hon andas.
Sedan hade vi en magisk timme då hon. för första gången, upptäckte och upplevde att andas med magen iställe för bröstet. Och känslan därefter var en helt annan, vi möttes på ett nytt plan, ett plan där klienten verkligen landat i sig själv. Och det är där, i kroppen, som den verkliga sanningen finns. Att bara vara i tankens värld läker inte, fullt ut.

Sedan följde andningen med mig i mitt yogapass. Jag valde att gå på en nybörjarklass, att verkligen möta yogan och min kropp och andning som om det var för första gången. Att fokusera på andning istället för att pressa kroppen. Det var det rådet min gravidyogalärare gav mig. Det rådet var det bästa på länge. För det var ett av de mest inspirerande pass jag varit på.

Idag värker kroppen sådär härligt skönt som den bara kan göra efter ett yogapass. Jag har mjukat upp den med en powerwalk efter dagislämning, meditation och en stor latte i vårsolen på altanen.

Idag är det för övrigt en ganska speciell dag. Mannen och jag firar elva år. Ikväll blir det champagne och räkor.

17 kommentarer:

  1. Hejsan vännen,

    det blev en hystersik jobbvecka som gick i en rasande fart. Dessutom krånglar mailen hemifrån. Det är därför jag inte hört av mig igen och för att jag glömt dig. Eller var för lat att åka. Hör av mig igen och hoppas på ett nytt tillfälle.

    Ha en underbar helg! Sköt om er!

    Kramar til er alla

    /Intressessmurfen

    SvaraRadera
  2. Ooops, naturligtvis ska det stå ....och inte för att jag glömt dig. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ooops, naturligtvis ska det stå ....och inte för att jag glömt dig. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till elva år och grattis till att du kom det andningssteget, vad maffigt!
    Så härligt att du börjat yoga igen. ha en underbar helg med champagnen och familjen.
    Anna

    SvaraRadera
  5. STORT grattis till elva år och trevlig helg! kram.

    SvaraRadera
  6. Vad häftigt, både andningen med klienten och yogaupplevelsen. Mycket inspirerande läsning som alltid hos dig :-)

    Grattis till dig och mannen, hoppas kvällen blir underbar!

    Många kramar från flodhäst-Jenny

    SvaraRadera
  7. Det låter helt fantastiskt, jag borde nog tänka mer på andningen. Särskilt i mitt yrke som kan vara stressigt, eller är det för det mesta.

    Grattis till era elva år tillsammans. Starkt jobbat! Ha en mysig helg och rå om varandra lite extra då.

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej! Vill bara skicka en tanke och kärlek för att du är så otroligt inspirerande! Så intressant och befriande att mötas av alla dina lite djupare tankar på bloggen! Du är en bra förebild för alla kvinnor och mammor och fruar! Kram

    SvaraRadera
  9. Åh det där med andningen.. Det är så speciellt. Jag märkte idag att jag kan inte andas hela vägen ut. Helt galet egentligen, men det går inte. Det tar bara stop.

    Stort grattis på elvaårsdagen =)

    SvaraRadera
  10. Hoppas ni njuter champagne och räkor nu. Tack för inspirationen. Kom just in från en skön långpromenad med trevligt sällskap. Och så ville jag bara säga grattis till era elva år och önska er en bra kväll.

    SvaraRadera
  11. Grattis till era elva år! Säg grattis till maken också! Kram, ha en underbar helg

    SvaraRadera
  12. Grattis på 11-årsdagen. Det är verkligen något att fira. Hoppas bubblet smakade bra.

    SvaraRadera
  13. Elva år är en lång tid – grattis!

    SvaraRadera
  14. Grattis till era elva år!
    Och grattis till dina klienter.
    Terapeutjobbet måste verkligen passa dig som handen i handsken. Bara genom att läsa din blogg har jag fått så mycket tankvära ord. Härligt!

    SvaraRadera
  15. Vad fint och tänkvärt. Och grattis till dig och mannen. Njut av champagnen och varandra. Kram

    SvaraRadera
  16. Andas in och andas ut,
    vilken lycka att få förmedla andning åt en annan!

    Grattis till 11 fina år!

    SvaraRadera
  17. Intressersmurfen - ingen fara, livet kommer emellan ibland. Vi får ses en annan gång istället. Och tack för gratulationen!

    Annayoga - tack för grattis. Och ja, andning är så häftigt, precis som yogan. Kul att höra mer om din workshop i Stockholm sen. Namaste

    Minna - tack snälla du

    Jenny - tack för fina ord. Och så tänker jag lite extra på dig just idag. KRAM!

    Johanna - jag har en vän som jobbar i samma branch som du så jag vet att ni behöver extra mycket andning. Så - andas på!

    Pernilla - men åh, tack snälla du för fina ord, jag blir alldeles rörd. Varm kram till dig!

    Hanna - att andas kan vara jävligt svårt ibland, men du är så medveten så jag vet att du fixar det. KRAM

    Att vara mamma - tack vännen. kram till dig

    e - bubblet var väldigt gott. Jag drack ytterst lite, såklart, men ändå. Ljuvligt!

    Sara - ja, elva år är lång tid men samtidigt känns det ibland som om vi precis träffats. Och det är väl i och för sig bara en fördel.

    Maria - åh, tack, vad kul att jag kan insóirera dig. Och jag hoppas verkligen att terapeutyrket passar mig, det känns verkligen så, som om jag äntligen hittat det jag vill bli när jag blir stor :)

    Anna - tack!

    Nina - ja, det kändes häftigt att få förmedla andningen till min klient. Och hon tog verkligen emot den som en extra fin gåva.
    Och tack för grattis! Ska bli kul att höra hur din helg med Karin har varit.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!