tisdag, januari 26, 2010

Det finns en man till i mitt äktenskap

Säg hej till Paolo. Min nya träningscoach. Det är han och jag i källaren. Varje kväll. Femton minuter. Tuff styrke-och konditionsträning. Och så lite stretchning på det. Tillsammans med yoga, promenader och löpning hoppas jag bli en ny människa om några veckor.

För nu är det dags att hitta tillbaka till den kropp jag känner igen. Kanske inte den kropp jag hade innan barnen kom, men väl den kropp som känns vältränad och sund. Inte en kropp med en mage som väller ut över byxlinningen. Inte en kropp där många kläder inte sitter snyggt.

Min kropp. Min träning. Och jag tror att hemligheten heter Paolo. Och hans bok heter Träna en kvar om dagen. Det kostar 147 kronor på Adlibris. Det är den väl värd.

Och alla är värda ett bra liv. Paolo säger det på sitt sätt, visserligen när det gäller stretchning, men jag tycker att man kan applicera det på träning i stort:

"Fan, vad jobbigt", säger folk som man ger det här rådet och sedan struntar de i vad man sagt. De orkar inte lägga 10 minuter om dagen för att bota sin rygg utan väljer att ha ont dygnet runt i stället".

Vad väljer du? En kvarts träning om dagen för att komma i form eller dygnet runt-må-dåligt för en kropp som du inte är nöjd med?

Nu är jag tuff. Men med kärlek.

12 kommentarer:

  1. Åh, jag gillar Paolo! Han är kärlek i en stabil förpackning. Lite hård på utsidan, men som smält choklad inuti! Sen ger han mej lite samma känsla av fan anamma som Blossom gör. Skulle säkert dö om jag hade dem som PT i real life, eftersom man nästan tar ut sig bara man ser dem på tv :)

    SvaraRadera
  2. Den boken älskar jag! Bilderna och beskrivningarna i den boken är till stor hjälp. Jag är inne på att köpa hans andra bok om att träna i par. Tänker att det kan vara bra för relationen att träna tillsammans, och att använda varandra som redskap.
    Vad min sambo tycker vet jag dock inte ännu :-)

    Sköt om dig

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Precis den boken beställde jag tidigare idag, kul att nu höra att du gillar den! Det känns som ett perfekt koncept för en småbarnsmamma att kunna träna hemma en kvart om dagen. Det gäller bara att också göra det... Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh vad inspirerad jag blir. Det vore nåt för mig. En kvart om dagen har man ju alltid över.
    Är det något för mig som gravid också tror du? KRAM

    SvaraRadera
  5. Jag köpte boken förra vintern men kom aldrig igång, mest på grund av att höstens tidigare brutna arm spökade och fortfarande gjorde ont och det var så många av övningarna som krävde att man använde armarna och handlederna och det funkade inte alls för mig då.

    Nu är armen och handleden helt bra men nu är det ju andra hinder... Men från sommaren är det verkligen fokus på att komma tillbaka i form som gäller. Drömmer om svettiga spinningpass men mer realistiskt är nog mina berg-och-dal-bane-liknande skogspromander och just hemmaträning. 15 minuter per dag är ju verkligen ingenting när man investerar i sig själv, helt gratis dessutom. Tyvärr är min karaktär sämre än sämst så jag måste nog lura med mig maken på detta om jag ska vara säker på att det ska bli av...

    Så länge så hejar jag på dig! :)

    SvaraRadera
  6. Köpte boken när den kom, blev så taggad men det är sonen (19 år) och inte jag som använder den... Kanske ska göra som du, bara göra helt enkelt! Tack för påminnelsen

    SvaraRadera
  7. Tuff kärlek är det bästaste!
    Lycka till:) jag tränar också å försöker hitta pass på gymmet som är kuliga...
    Kram

    SvaraRadera
  8. åh den boken har jag oxå!!:)

    SvaraRadera
  9. Låter som en bra idé tycker jag. En kvart borde ju vara överkomligt.
    Kram.

    SvaraRadera
  10. Nina - jag lovar, jag dör nästan av att ha honom som PT genom boken. Puh! Men jag känner mig redan piggare så bra, det är han!

    Mammaxtre - tror att hans bok om träning i par är lika bra, men jag har inte köpt den än. Mannen och jag tränar tillsammans ändå, jag med Paolo och han med sina styrkeövningar. Han har styrketränat sen han var typ 13 så han ligger lite före. Men fråga din sambo om han inte vill träna tillsammans, det är ett fantastiskt sätt att umgås. Också.

    Anna Fredag - åh, vad spännande, då får du berätta vad du tycker om den. Själv tycker jag att övningarna och passen som han lagt upp är helt fenomenala. Det är ett perfekt sätt träna allsidigt.

    Hälsingemamman- absolut. Paolo har ju nybörjarövningar och medelövningar och utmaningsövningar så det är bara att köra på! Lycka till!

    Ingela - skönt att höra att du hejar på mig. Och jag hejar på dig. Och din make. Ni fixar det. DU fixar det!

    Annika - åh, det är ju ett ypperligt tillfälle för dig OCH sonen att träna tillsammans. Heja!

    Toril - ja, det är viktigt att hitta glädjen i träningen, utan den blir det lätt ett måste och så tappar man lusten.

    Bakfia - aha, tränar du också?

    Geta - hej och tack för kommentar. Och ja, en kvart är överkomligt. Men för mig blir det nog 20-30 minuter, jag lägger gärna på lite kondition, några extra repetioner och så stretchning på det. Men det är ändå inte så lång tid.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar hans matprogram, så jag borde väl gilla hans träning också! Jag har haft jättesvårt att komma iväg och träna sedan Lillan kom. Typ i ett år alltså...
    Det är hög tid att komma igång med träning igen för mig! Kanske är en kvart om dagen med Paolo något för mig också?
    Stor kram till dig, och lycka till med jobbstarten!

    SvaraRadera
  12. c - absolut! Köp hans bok. Den är superbra. Jag har precis kört hopprepsintervallskvarten. Nu d-a-r-r-a-r benen. Jag har inte heller tränat särskilt mycket sen Siri föddes. Men nu jäklar. Vi kan peppa varandra!
    Kram tillbaka. Och tack, jobbstarten gick över förväntan.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!