tisdag, mars 09, 2010

Host och snörvel..och lite coaching

Det har varit tungt några dagar. Barnen har varit sjuka och djupsömnen har lyst med sin frånvaro i över en vecka. Det är som att vara tillbaka där vi var när det var som tyngst med sömnen, det finns liksom ingen buffert.

Till råga på allt är jag själv sjuk. Genomförkyld, feber och med en rejäl hosta som håller mig vaken större delen av dygnet.

Jag konsumerar grönt te, alvedon, energidrycker och litervis med vatten och försöker hålla mig ovanför ytan så gott det går.
Jag längtar efter och behöver sova men det är som om kroppen inte kan. Den värker och vrider sig i hostattacker hela tiden.

Kanske var det inte det bästa att åka in till stan på den där coachutbildningen igår, men jag ville inte missa det första tillfället. För det är vårens kurs, fyra månader med coaching. För att slipa ännu lite mer på mina kunskaper.

(Men det finns guldkorn att njuta av. Som Signes och mina nattliga testunder i köket när varken hon eller jag kan sova på grund av hostan. När vi sitter där, viskandes bredvid varandra och fnissar lite förnöjt över det busiga att vara uppe mitt i natten och drícka te, bara hon och jag)

15 kommentarer:

  1. men åh, hur mysigt lät det inte med testunder mitt i natten då? vill också!

    krya!

    SvaraRadera
  2. Ja, härligt att du kan njuta mitt i sömneländet! Hoppas dock ni kryar på er snart, allihop! Kram!

    SvaraRadera
  3. Man får försöka se det lilla ;) Mysigt att vara uppe med mamma mitt i natten. det är sånt som barnen minns.

    SvaraRadera
  4. Precis just den stunden i köket kommer hon med all säkerhet att minnas när hon blir vuxen. Ett barndomsminne. Härligt!

    SvaraRadera
  5. Boosta dig med rejält med antioxidanter, vitaminer och mineraler. Låt kroppen få "vila" och friskna till genom att äta frukt och grönsaker i regnbågens färger. Gör härliga soppor och peta i lite vitlök :).Drick härliga teér med kanel, ingefära och citron. Krya på dig.

    SvaraRadera
  6. Åh, de där sjukperioderna kan vara riktigt tunga. Speciellt när man själv är sjuk! Som förälder går det ju liksom inte att bädda ned sig och bara sova... Hoppas ni kryar på er snart! Och fortsätt att njuta av de där guldkornen! Kram!

    SvaraRadera
  7. Mums! för hemligt mysiga stunder mitt i natten! Kram och Krya på er!!

    SvaraRadera
  8. Åh va härligt med te mitt i natten! Vi hade något som vi kallade för nattkafé när ungarna var små och inte sov av olika anledningar, främst sjukdomar... De pratar fortfarande om de där stunderna, så inget ont som inte har något gott med sig! Krya på dig! Kram kram

    SvaraRadera
  9. Sjukdomsperioder är verkligen dubbelbottnade. Lika jobbiga som de har möjligheter att varva ner, att få perspektiv på tillvaron. Låter mysigt med era testunder mitt i natten :D Tänk på mig när ni sitter där, tänk att ni kan gå och lägga er medan jag fortsätter hålla mig vaken ett antal timmar till för patienternas skull.
    *skickar lite power*

    SvaraRadera
  10. Förresten, kom just på ett tetips till dig. Ett ayurvediskt te som heter Power från www.thecolonialteacompany.com, har hjälpt mig att hitta oanade krafter när jag varit lite kass.

    SvaraRadera
  11. Krya på er! Jag är också hemma och snörvlar.. men jag har ju bara mig själv att tänka på. Snodde tipset ovan om tesorten. Lät spännade.
    /Maria

    SvaraRadera
  12. Hej! Styrkekramar till dig. Gillar Signe nåt speciellt te? Min ljuvliga dotter vill oftast smaka på mitt te men hittills så har inte nåt te fallit henne i smaken. Tar gärna emot tips :)

    SvaraRadera
  13. Minna - ja, hur hostiga vi än varit har de där testunderna varit våra guldstunder på dygnet. Verkligen.

    K - tack för omtanke! Barnen är bättre (även om hostan sitter kvar) men jag är fortfarande rejält hängig. Har varit hemma från jobbet hela veckan och blir hemma även imorgon. Som tur är hade jag ingen klient inbokad som jag behövde boka om. Alltid något.

    Hannah - ja, sådana där magiska ovanliga stunder bär man med sig. Det gör att det känns lite extra magiskt och guldkantat

    mammaxtre - ja, det är fina minnen att bära med sig!

    Kristina - tack för härliga och färgstarka mat - och drycktips

    Anna Fredag- nej, sedan barnen kom går det ju aldrig att vara sjuk på samma sätt. Som tur är är ju min man pappaledig nu så när Signe varit på dagis har han tagit Siri så att jag fått vila ordentligt. DET är också guld värt.

    Nina - tack vännen!

    Annika - nattcafé är ett bra namn för de där stunderna. Det snor jag. Rakt av. Tack!

    Helle - tack för tetips. Gillade sidan och har redan beställt flera sorter. Och tack för power!

    Maria - det kan vara nog så jobbigt att vara hemma och sjuk och bara ha sig själv att tänka på! Krya på dig! Och visst var det ett bra tips, jag har redan beställt det!

    frida - Signe gillar rött te, grönt te och yogite. Hon skulle säkert gilla svart te också, men det har vi inte hemma. En favorit, hos alla i familjen, är Kahls "kustfägring" ett grönt och fruktigt te som de flesta brukar dricka med förtjusning när de blir bjudna på det.
    Tack för styrkekramar!

    SvaraRadera
  14. vad mysigt det låter med nattliga testunder! trots allt...

    SvaraRadera
  15. Fru A - ja, det har varit mysiga stunder, med te och fnitter :)

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!