söndag, april 11, 2010

När kroppen längtar ut

Den har gjort det länge. Kroppen. Längtat ut.
Ut i skogen. Ut i löpspåren.
Den trivs där. Bland löv, lera och granbarr.
Med utsträckta ben, tuffa backar och svettpärlor på näsan.

Men livet har satt stopp för den några gånger. Genom graviditer, smärtande benhinnor och en krånglande höft.

Idag bestämde jag mig för att det är dags att återerövra de där löppassen. Att låta kroppen få fritt spelutrymme igen. Att åtminstone testa och se hur det känns.

De nya löpkläderna invigdes. Kepsen drogs ner över huvudet. Och så gav jag mig iväg. Löpspåren finns strax intill radhusknuten. I all dess former och längder. De är ett mecka för löpare.

Fyrtio minuters intervall blev det. Och då var intervallen gång kontra lunkning. Fem minuter åt gången. Men den sista minuten fick kroppen sträcka ut ordentligt. Då fanns både energi, styrka och lust. Och som jag sprang. Och som fåglarna kvittrade och vårsolen lyste.

Efter stretchning och en dusch känns nu kroppen behagligt lugn och nöjd. Jag hoppas att det fortsätter så. Att löpningen är här för att stanna.

13 kommentarer:

  1. JA det får vi hoppas:) skönt att det gick så bra! Jag håller tummarna för dig, kram

    SvaraRadera
  2. Tänkte just det när jag läste om dina skador att du tar det väl försiktigt men så såg jag hurudana intervaller du sprang. klok kvinna! Visst är löpning en utmaning men en verklig investering i hälsan :0)

    SvaraRadera
  3. Springet i benen tycks smitta. Jag har också lunkat med våra hundar så smått. Det blir liksom intervall av sig självt då, det ska ju pausas vid varannan stolpe och grästuva :)

    SvaraRadera
  4. åh så härligt, löpning kan verkligen vara fantastiskt.

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det låter med en joggingrunda i nya löparkläder. Jag är sugen men vet inte om det är min grej att springa. Kanska skulle jag ta och prova iallafall :-)

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  6. Grattis till första rundan! Låter som en bra inspirationskälla att skaffa lite nya träningskläder. Visst ger det en härlig energi i kropp och sinne. Lite skönt vårrus i kroppen.

    SvaraRadera
  7. Åh, vad härligt! Jag längtar också ut i skogen. Får se om jag kan lyckas komma ut i veckan när förkylningar och maginfluensor är lite mer avlägsna i minnet.
    Och, grattis till din härliga dag i Nyköping.
    Det låter som att du tankat massor av energi nu! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Låte så skönt! Och jag blir så inspirerad, ska bara låta den här infektionen försvinna ordentligt så ska jag hänga på :)

    SvaraRadera
  9. Toril - tack för tummarna

    Everyday matters- jag har gjort misstaget så många gånger förr, att ge mig ut och tro att jag kan springa långt och fort bara för att jag har en grundkondition. Det funkar ju inte riktigt så. Så nu tänker jag om, gör om och gör rätt. Och idag, dagen efter, känns både benhinnor och höft helt okej, ja som vanligt. Skönt.

    Nina - tänk, jag har nog inte vetat att du har hundar. Härligt! Och vilken bra kombination, att rasta dem och samtidigt få intervallträning. Perfekt!

    Frida - ja, och du ska bara veta hur du inspirerat med din löpning. En massa! Tack för det

    Mammaxtre - jag tror att det gäller att hitta sin grej när det gäller träning. Om man inte tycker att det är kul så blir det liksom aldrig bra. För mig är löpning nästan som meditation samtidigt som jag kör helt slut på mig (ja, när jag är så tränad att jag vågar ta ut mig helt). För dig kanske det handlar om något annat. Eller så provar du, och blir glatt överraskad. Men gå inte ut för hårt, ta det i gång-lunk-intervaller till att börja med. Så att du inte chockar kroppen. Lycka till!

    Kristina - ja, det skadar ju inte att man känner sig snygg i löpspåret :)

    C- ja, tack, jag har tankat en hel massa energi. Det är alltid lika härligt (och välbehövligt). Hoppas att ni alla kryar på er så att du får ge dig ut i skogen snart. Lycka till!

    Annika - jag hoppas verkligen att den där envisa infektionen du har försvinner. Så snart som möjligt. Inte bara för att du ska kunna ge dig ut och springa men för att du ska få all energi som du är värd.

    SvaraRadera
  10. När Lillprinsen och jag gick hem från fikat hos vännerna ikväll kände jag suget efter att ut och springa. Löpträna. Något jag gjorde förr, men av olika andeldningar var det länge sedan nu. Många år. Har gjort några halvhjärtade försök men det har aldrig blivit något riktigt av det. Men nu känner jag suget. Behöver det så väl. Både för motionen och konditionen, och inte minst för den där meditativakänslan som infinner sig när man kommit igång. Läpningen mår jag bra av. Riktigt bra.

    Nu gäller det bara att få till det på något vis också. Inte det lättaste med en Make som jobbar när jag är ledig och det är möjligt att springa. Men jag ska verkligen försöka.

    Tack för inspirationen - knuffen i rätt riktining.

    SvaraRadera
  11. Intressersmurfen - ja, den där meditativa känslan som infinner sig efter en stunds löpning är fantastisk. Verkligen!
    Jag hoppas att du kommer igång, att tiden finns. Och lusten. Kram

    SvaraRadera
  12. Härligt vännen!
    jag springer gärna blodomploppet med dig! kramar!

    SvaraRadera
  13. Fröken blund - bara att hänga på. Jag springer med kollegorna, men det är inget som hindrar att du hänger på. Anmäl dig vettja! Kram

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!