tisdag, juni 22, 2010

Kärlek på paus

Jag tänker på det här med kärlek. Hur lätt det är att glömma bort varandra i den brusiga vardagen och allt småbarnskaos.
Att kärlek inte kan sättas på paus. Att det gäller att underhålla den. Så gott det går.

Och hur enkelt det är att tänka ”jag orkar inte just nu, jag tar det sen”.
Och så missar man något litet varje dag.
Jag vill inte missa.
Jag vill vara fullt närvarande med min man. Också.
Jag vill inte vara ett av alla par som ser på varandra när barnen är stora och tänker ”vad hände, hur kunde vi tappa bort varandra?”

Därför tar vi tag i det nu. På allvar och riktigt. Nästa helg lämnar vi bort barnen och åker på fest tillsammans. Det är inte att vara helt själva, men det är en jäkla bra början.

Till dess firar vi midsommaren i skärgården. Med sol och saltstänk, en och annan snaps och glada barn. Och med sovmorgnar och en massa löprundor i skogen. Banne mig. Så ska det bli.

11 kommentarer:

  1. Det låter härligt! Det är viktigt att ge varandra tid. Alla relationer behöver jobb. Man får inte ta dom förgivet. Kram

    SvaraRadera
  2. Låter helt rätt! Och visst är det lätt att glömma bort att leva ibland, för det kräver ju även det en ansträngning, precis som alla rutiner och måsten.

    SvaraRadera
  3. Omtanke och kram!
    Det positiva med pauslägena är (bara man ser&inser dem i tid) att man tar sig lite i kragen - och så lyfter man varandra tillsammans. Önskar er lycka!

    SvaraRadera
  4. Klokt av er att ta er tid för varandra och ack så viktigt! Man ångrar sig nog om man tar varandra för givna och tror att allt ordnar sig per automatik. Alla andra relationer kräver ju underhåll och omvårdnad så varför skulle inte relationen till ens egen man göra det. Tänkvärt verkligen. Kram till dig min kloka fina vän!

    SvaraRadera
  5. Vad bra skrivet. Jag tänker själv massor på det där. Jag och maken är duktiga på att ta egentid, var och en för sig. Men vår gemensamma tid, bara han och jag, kommer i skymundan. Men som du skriver så måste det jobbas på! Just nu planerar vi också en liten semestertripp på några dagar, bara vi två.

    Ha så skoj både i midsommar och helgen därpå!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Så ska det bli! Jag är övertygad. Och relationer är färskvara, ibland behöver man skapa lite extra tid - precis som ni gör. Ni kommr att få det kanon tror jag! Kram

    SvaraRadera
  7. men det är ju underbart!
    det är precis det ni behöver tror jag. men det är så lätt det där du skriver om. att man tänker att man inte orkar, och då blir det relationen till mannen som blir lidande, för han är den enda som förstår...jag menar barnen förstår ju inte om man säger att; nej. jag orkar inte älska eller bry mig om dig idag. hunden fattar ju inte och bajsar dessutom inne om man struntar i att älska henne en hel dag. Mannen sköter sig ju förhoppningsvis själv. och eftersom han gör det skjuter man på det en dag till. och en dag till. för man är så j--la trött. men det finns ork. nånstans i en. den är bara gömd lite.
    skönt att ni skakar fram den! det är viktigt. både för han och dig. kramar!

    SvaraRadera
  8. Det är så sant som det är sagt. Vi pratar också om att faktiskt sätta det i system, att komma bort, om så bara för några timmar, en regnig onsdagskväll. För att mötas. Så viktigt. Ha det underbart. Kram !

    SvaraRadera
  9. Go girl! Kärleken är att satsa på. Vi åker bort i två veckor utan hund och telefoner. Bara vi. Ska bli så skönt!
    Ha en skön sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så lätt hänt att man prioriterar bort vårdandet av Kärleken. Märkligt egentligen, men så är det för många av oss.

    Ha det så trevligt på festen, vilken är en bra början. Små steg fram är alltid en bra början.

    SvaraRadera
  11. Tack för alla fina kommentarer! Ni är guld värda!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!