onsdag, september 08, 2010

Min dagliga meditation giv mig idag..

Den är mitt sätt att släppa brusande tankar, surrande funderingar och stressande krav, måsten och borden.
Den är min bästa termometer på hur jag mår och hjälper mig att fokusera på det som verkligen, verkligen är viktigt.

Utan den skulle jag vara halv, otålig och kanske rent av otrevlig mer ofta än vad jag är idag. Med den lyssnar jag på det som är relevant och filtrerar bort det jag inte behöver. Jag tar den plats jag är värdig men har en tillåtande attityd mot min omgivning. Jag är värdefull, men det finns ingen som är mindre värdefull än jag.

Den gör mig till en bättre människa. Absolut. Den, min yoga och min andning. Och mina barn och min man (som jag för övrigt firar fyraårig bröllopsdag med idag - med pompa och champagne, en massa blommor och lyxig mat) och mina vänner och mitt jobb och mycket, mycket annat som också är jag. Såklart. Men jag tror -nej, jag är övertygad om att jag inte skulle leva lika mycket här och nu utan min meditation.

Den har alltid funnits i mitt liv. Redan som liten satte jag värde på och krävde min tystnad.
Och nu, nu tänder jag mitt ljus, sluter mina ögon och reser i mitt inre ungefär tjugo minuter varje dag. Den tiden bestämmer jag över världen. Det är min tid.

(Framgooglad bild)

12 kommentarer:

  1. Stort grattis på bröllopsdagen! Och kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är nyfiken på HUR du mediterar. Kan du inte berätta?

    SvaraRadera
  3. Bra inspiration till att faktiskt ta sig tid till meditation. Ser att du brinner för yoga - det är samma här, längtar redan till nästa klass!

    Ha en skön söndagkväll!

    Emilia

    SvaraRadera
  4. Meditation är guld värt när man kan få in det i livet...önskar dig en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  5. I enjoyed reading your blog. Keep it that way. slcrjlmbaqeudnyt

    SvaraRadera
  6. k -tack!

    Nina - ja ,de är fina de där stilla tankarna. Och att det är fint att kunna stilla dem.

    Sara - jag har nog mitt alldeles egna sätt. Jag har aldrig gått någon kurs, men min meditation påminner mycket om zenmeditationen.

    Emilia - och yoga är ju mycket meditation tänker jag. Så du är på god väg! Tack för din tanke

    Toril - ja, för mig handlar det mycket om att faktiskt avsätta tid för meditationen. Att helt enkelt boka in det i kalendern. Annars skulle jag nog inte få in det i livet. Kram

    SvaraRadera
  7. Och anonym har jag glömt att svara, fast jag vet inte om det är ett spam eller ej, men i alla fall - tack!

    SvaraRadera
  8. Det verkar vara svårt för de som aldrig mediterat att förstå värdet i det. De dagar jag av någon anledning hoppar över att meditera känns som helt värdelösa, eftersom jag är splittrad, ineffektiv och ofokuserad. Inte ens det jag tycker är roligt känns som särskilt kul.

    Jag tror att om alla tog sig tid att meditera skulle världen vara en betydligt bättre plats.

    SvaraRadera
  9. Healthy - jag hade en ganska lång väg att gå innan jag kunde uppskatta meditationen. Men nu säger jag som du - de dagar jag inte mediterar blir inte riktigt, riktigt hela.
    Tack för din kommentar!
    Och jag håller verkligen med dig om att världen skulle vara en bättre plats om alla mediterade. Vi behöver alla stänga av våra brusande tankar ibland för att orka och hitta energi.

    SvaraRadera
  10. Tjugo minuter borde vara lag för hälsa och ro.

    SvaraRadera
  11. Ja, faktiskt, det borde ingå i skola och på jobb. Som en förmån. Shit vilkan nöjda elever och anställda och männniskor överhuvudtaget!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!