fredag, november 19, 2010

Dag 05 – Vad är kärlek?

Någon har någon gång sagt ”Jag stödjer dig, men jag bevarar mig”.
För mig är det kärlek.

Att börja med sig själv. Älska sig själv. Och sedan, tillsammans med det, ge vidare till sina medmänniskor och omgivning.

För mig finns också olika kärlek. Dels den jag känner för de i min närhet, som jag älskar, och så den ovillkorliga kärleken som inte har något att göra med att älska, den kärlek där jag möter medmänniskor precis som de är även om de tycker och tänker helt olika. Den kärleken är många gånger svårare, men finns som en självklarhet i mitt liv. Och det ovillkorliga finns såklart även i kärleken till mina nära.

För mig handlar kärlek om att alla har rätt till sin egen sanning på precis samma sätt som jag har rätt till min sanning. Sedan kan sanningen omprövas, gång på gång, men det viktiga är att bli mött precis så som man är.

Kärlek är också yoga och allt det för med sig i mitt liv. Yoga är inte bara asanas (rörelser) utan en hel filosofi som kommit att betyda väldigt, väldigt mycket för mig. Som en av mina yogalärare säger: “Yoga gives you space not to react immediately”.

Vad är kärlek för dig?

4 kommentarer:

  1. Mycket klokt sagt om yogan. För visst är det så - att den gör oss lite mer tålmodiga, lite mindre frustrerade.

    SvaraRadera
  2. Så fint och klokt skrivet om denna underbara kärlek!
    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Kärlek för mig - det är som du själv skriver både den som väver in ens nära och kära men även den till andra människor. Ljust nu är kärleken i mitt liv också YOGAN med stora bokstäver. Den fyller mig med ordlös magi. Och så känner jag mig nykär i min man som jag levt med i 27 år, det är underbart! Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ulrika - yogan har gjort mig otroligt tålmodig och det är jag väldigt, väldigt glad för. Fast gladast är nog min man.

    Hanna - tack!

    Annika - åh, snälla, berätta - hur gör man för att bli nykär efter 27 år, det skulle jag verkligen vilja veta. Och behöva också, för den delen.
    Tack för din tanke!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!