söndag, juli 10, 2011

Sommarblogg - Frida (Snor & Glamour)


Stolt presenterar jag min andra sommarbloggare Frida som skriver bloggen Snor & Glamour. Jag kikar gärna in där för att hitta lyx i vardagen och få en glimt av den där flärden som jag så väl behöver. Fridas bidrag handlar om just det.

Här är hennes text:

ATT TA TILLVARA PÅ LIVET

När Maria frågade mig om jag ville sommarblogga här hos henne så blev jag allt lite stolt och mallig. För Yogamamman var en av de allra första bloggarna jag började följa för en halv livstid sedan. Bloggar har kommit och gått i min favoritlista – men Marias blogg har alltid stannat. Jag älskar hennes sätt att uttrycka sig och beundrar hennes kloka tankar om det mesta. Tack söta för att du upplåter lite utrymme på din fina webplats till mig och mitt liv. Någonstans mellan Snor & Glamour.

När jag frågade Maria vad hon ville se mig skriva om så ville hon gärna höra mer om ekvationen att ha tre små barn, en undanplockat piffigt hem och själv se fräsch och glad ut. Jag funderade lite på detta, men kände inte att jag har något recept. Förutom att se fest i vardagens små sällsamma ting.
Så, låt oss istället tala om livet. Men inte så högtidligt som det kanske verkar – utan mer om de små tingen i vardagen som ger livet lite guldkant och ger magkrampsskratt och lyckorus mitt på en vanlig tisdagseftermiddag.

För det är väl ändå så att vardagen är resan mot festen?

Min vardag kantas av tre små barn under 4,5 år. Den är ljuvlig, utmattande, frustrerande, livfull, kärleksfull, härlig, galen och fullkomligt kaotisk. Det finns dagar då jag vill lämna allt och ta en taxi ut till Arlanda och fråga hur långt pengarna räcker. Och så finns det stunder då jag nästan vill äta upp mina barn för jag inte kan hantera min kärlek på ett bättre sätt…. Jag är inte unik – jag är bara en mor precis som så många andra.

Men så har jag insett att mitt sätt att hantera sömnlösa nätter, kladdiga middagar och trotsutbrott är vardagsnjutning. För när det kladdas som mest där hemma. Där det skaver lite här och var. När det gnisslar i en relation. När jag torkar tårar med baksidan av handen mitt under potatisskalandet. Då längtar jag klackar och sena nätter. Då drömmer jag om dekadens och lättja. Men i min verklighet så kan jag inte - och vill egentligen inte leva uteliv tre dagar i veckan. Men då och då, precis när jag vill, vill jag kila in i min lilla drömvärld och planera fest. Och fest, det är för mig sista torsdagen i månaden då jag alltid äter middag med mina älskade barndomsvänner. Det är en tjejweekend i Berlin. Det är te på balkongen med min grannfru efter att barnen somnat. Det är en morgonlatte i handen på väg till jobbet. Det är en fin kjol och höga klackar. Det är en lila anteckningsbok. Det är ett kvällsdopp i Mälaren. Det är ett glas bubbel på en vanlig måndagskväll.

Alla hittar kanske sin nisch. En del försjunker sig i en bok. En annan i meditation. En tredje i yoga. Någon annan i korsord. En annan dansar eller går på teater. Allt är fint. Men kära finaste mammor, glöm aldrig bort er själva. Glöm aldrig bort det som är DU. Visa dina barn att du är en stark individ som också vill tänka på dig själv – för att må bra och vara en hel människa. Släpp lite på måttfullheten. Låt oss vara lite gränslösa för en stund.

Och så tänker jag lite på min farmor Gurlie. En liten kvinna, knappt en-och-en-halv-meter hög. Men ändå så stor. Med så många lager i sin individ så man häpnas. Som 86 år gammal, med nyligen bruten lårbenshals, bär decimeterhöga klackar och kilar ner på stan för att träffa sina ”bekanta fruar”. Som talar om vikten att inte ”nöta för mycket på varandra”. Som låter torka sitt hår i en sådan där hårfön, som en huv man trycker ner över hjässan. Som har arbetat heltid i en blomsterbutik hela sitt liv. Som talar om för mig, sitt barn-barn, att vi nog bör kika lite mer på det här hur man går i högklackat i grus…. Som matchar läppstiftet med färgen på glasögonbågarna. Som gör sig extra fin när hon går till sängs ”Ifall något händer under natten, så ska jag inte behöva skämmas inför ambulanspersonalen”.

Så tänker jag, att kan jag bli så gammal och vital och fortfarande ha så många lager i min personlighet så man kan skrapa i evinnerlighet. Ja, då ska jag aldrig sluta besöka min lilla drömvärld.

Underbaraste sommaren önskar jag dig!

PUSS!

// Frida, Snor & Glamour

6 kommentarer:

  1. Så härligt att läsa ett inlägg av dig här. Jag ser ju dina kommentarer ibland, när man hänger på samma ställen. Jag håller helt med dig i det du skriver och min mormor, som blev 80 år var väldigt lik din. Elegans i vardagen. Hon var så noga med sina äkta sidenunderklänningar, bh:ar med spets (som lyfter och snyggar till) och trosor i äkta silke. En riktig lady som hade jobbat på EPA (som blev Tempo, som inte fanns sen). Oj, så lång kommentar. Tack för ditt inlägg, det fick mig att tänka på min mormor!

    SvaraRadera
  2. Det här var precis vad jag behövde läsa. För hur mycket jag än älskar min son och uppskattar livet som mamma så är det en oerhörd omställning och vissa dagar saknar jag tiden före barn något oerhört, när jag och sambon kunde dricka vin och prata en hel kväll, när sommarens ljus innebar fest hela natten och en seg söndag kunde spenderas med att läsa en bok, dricka kaffe och måla naglarna hela dagen. Tack och glad sommar till dig!

    SvaraRadera
  3. Åhh finaste barndomsvän!
    Sitter precis nu på en bänk vid havet med lilla sonen sovandes bredvid mig här på Gotland. Riktigt njuter av den friska luften och doften från havet samtidigt som jag läser din fantastiska text. Ler lite för mig själv när jag tänker på din underbara farmor och känner lite extra saknad efter dig min vän. Håller verkligen med om att de små lyxiga sakerna i vardagen är det som sätter guldgant på livet och jag älskar att vi har våra torsdagsträffar en gång i månaden. Samt alla andra underbara stunder tillsammans.
    Massor med kärlek till dig min vän.

    SvaraRadera
  4. Farmor Gurlie har fastnat även hos mig. En cool kvinna.
    Och tack snälla Frida för ditt bidrag till min sommarblogg! Puss

    SvaraRadera
  5. Tack för era rara kommentarer! Jag ska skriva ett litet längre inlägg om farmor Gurlie hos mig vid tillfälle tror jag!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. UNDERBART INLÄGG! Tack snälla för dom orden.

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!