fredag, september 16, 2011

Lite mer yoga

Min blogg fascinerar mig. På många sätt och vis. Ibland känns det som att jag skriver i det tysta och mest för mig själv. Men så trillar det in fina mejl och kommentarer från er läsare som gör att jag känner att jag ändå hörs därute. På något sätt.
Det är inte det att höras som är det viktiga för mig, jag började blogga för min egen skull, och det är fortfarande huvudanledningen till att jag skriver. Men ibland är det skönt med lite uppskattning och gehör.

Idag blev jag kontaktad av en journalist som hittat till min blogg och som ville ställa en del frågor om yoga.

Här kan du läsa hela artikeln.

Och här kommer svaren på frågorna hon ställde, även i bloggformat.

Vad är yoga för dig?– För mig är yoga en livsstil. Något som gör att jag kommer i kontakt med mig själv. För någon annan kan yoga vara något helt annat, det beror helt på vem man frågor. Enligt tradition är yoga en andlig väg som består av åtta vägar, där en del är att röra sig fysiskt. Det är ofta den delen som många förknippar med yoga. För mig är yoga alla de åtta delarna. Delarna handlar om hur jag lever, hur jag behandlar mig själv och min omgivning, vad jag äter och en rad andra delar som gagnar mig som person, men som också gagnar omvärlden.

Vad är yoga bra för?– Att komma i kontakt med sig själv, på både ett yttre och ett inre plan.

I den stressiga vardagen som många lever i, finns det några enkla övningar som man kan när man är på bussen, på väg till jobbet, på jobbet eller under lunchen för att minska stress?– Andningsövningar (pranayama kallas de i yogan) är utmärkta. Att bara ta kontakt med sin andning kan vara ett ypperligt sätt att minska stressen. När du fördjupar din andning triggar du det parasympatiska nervsystemet (lugn-och-ro-systemet) och det gör att du blir mindre stressad. Prova att räkna till tre på inandningen och till fyra på utandningen, det kan vara ett sätt att lugna andningen.
Men kärnan är medvetenheten kring andningen och att flytta den från den ytliga andningen (högt uppe i bröstet) till den djupare andningen (längre ner i magen). Det är inte generellt yoga för det finns en rad olika andningstekniker beroende på vilken yoga-form du utövar, men jag tänker att vi är dåliga på att känna in andningen. Att göra andningsövningar är så enkelt, du behöver inte avsätta någon tid utan kan göra det när du väntar på bussen, står i kö osv. Prova och se!
Att bli medveten om sin andning och förbättra den är ett av de absolut snabbaste och effektivaste sätten att förbättra sin hälsa. Med medveten andning kan du bibehålla lugnet, stabilisera blodtrycket, förbättra syresättningen av kroppens celler och därmed få mer energi och mental klarhet. Genom att lära dig medveten andning får du också ett bra verktyg för att minska stressen i ditt liv.

Finns det något man kan göra direkt när man vaknar? Något som förbereder för dagen?– Ta kontakt med andningen. Var i din kropp. Känn din andning. Och jag praktiserar gärna yoga på morgonen är sinnet är stilla och andningen lugnare.

Varför är andningen det viktigaste?– Andningen är det viktigaste vi har. Haltar andningen så haltar livet. Och när du tränar yoga, alltså utför asanas (rörelser) så är andningen viktig för fokus och också för att värma upp kroppen så att du inte skadar dig. Andningen lugnar och sätter oss i kontakt med oss själva.

En fin helg önskar jag er alla. Namaste!

5 kommentarer:

  1. Känner mig en aning träffad så jag lämnar en hälsning. :) Läser ofta men är inte så bra på att kommentera...

    SvaraRadera
  2. Jenny - du behöver inte kommentera, det var inte menat som en pekfingervisning (fast det känns kanske så inser jag nu när jag läser texten igen). Kram till dig!

    Annika - Tack!

    SvaraRadera
  3. Jag tog det inte så heller! Eller, kanske, fast inte på ett negativt sätt. :) Det är så lätt hänt att man bara flyter med och glömmer att den som skriver faktiskt gärna vill ha lite respons ibland också så det är aldrig fel med en påminnelse. Nu vet du att jag finns i alla fall. :)

    SvaraRadera
  4. Jenny - ok, jag förstår :) Och ja, jag vet att du finns. Tack för att du läser här. Var rädd om dig!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!