måndag, oktober 17, 2011

Ett eget spejs (och vinnarna i tävlingen)

Jag var på yinyoga igår. För första gången i mitt liv.
Yinyoga är en lugnare och mer vilsam yogaform där man stannar länge i sittande och liggande positioner för att öka blodcirkulation och stimulera bindväven.
För mig, som är en äkta asthanga-yogini var det en stor utmaning. Ashtangayogan anses vara den mest fysiskt krävande yogaformen och jag stannar bara fem andetag i varje position innan jag går vidare.
Igår stannade jag upp till fem minuter i samma position.
Det var en spännande resa.

En resa som resulterade i att jag är så evinnerligt tacksam över att yoga, meditation och terapi finns i mitt liv. För balansen och kombinationen av dessa goda tre gör att jag hittat en subtil plats i mig där jag kan känna frihet trots att det stormar runt omkring.

Det är lite som min samtalsterapeut-fröken alltid brukade säga till mig ”jag tänker alltid på dig när jag åker tunnelbana. Att du liksom bara står där och har ditt eget spejs fast det är en massa människor runtomkring dig”.
För så är det. Jag har det där spejset.

Det var likadant igår, på yinyogan. Att jag landade i andningen och vilade i den trots att kroppen skakade och skrek av ansträngning. Jag lät inte frustrationen ta över. Jag var medvetet närvarande.
Det är häftigt. Heja yogan.

Och heja Yoga Erotica, som är boken som jag nu vill skicka till två av mina bloggläsare och Facebookföljare. Dels till Tina för att hon tipsat om mig som krönikör till Tidningen Apoteket. Jag har alltid velat bli krönikör, så du tipsade helt rätt (även om det kanske inet alls blir för just den tidningen).

Den andra boken vill jag skicka till Birgitta som skriver såhär: "Hej, läser alltid din blogg men pratar inte om det eftersom alla runt ikring mig tycker att yoga, andning och balans är flum. Så för mig är din blogg en stig fram mot det jag är nyfiken på...Hoppas jag får vara med och tävla ändå." Till dig vill jag säga: lägg fram boken där dina nära och kära kan se, så kanske de tänker annorlunda sedan. Och heja dig som går din egen väg. Kanske vågar du också stå för det. I sinom tid.

Stort tack och all kärlek till er som deltagit. Och håll utkik, det kommer fler utmaningar framöver.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir; både för boken och för dina värmande ord! Tack!

    SvaraRadera
  2. Birgitta- härligt att höra! Mejla mig dina adressuppgifter (på stillatankar@gmail.com)så kommer boken med posten om några dagar. Namaste!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!