fredag, december 30, 2011

Signe 5 år och 2 månader, Siri 2 år och 11 månader

Signe - fick sitt efterlängtade Barbiehus i julklapp. Och mina gamla Barbies med min mormors egendesignade och stickade klänningar. Det är en glädje att se henne leka.
En pedagogisk speldator var också en av julklapparna. Med den sysselsätter hon sig med sin andra favvogrej - att läsa och skriva. Det kommer mer och mer. Nu ljudar hon även bokstäver och får ihop ord. Kan alla bokstäver och skriver fint. Gillar också att sitta själv och läsa böcker och hitta på egna historier.
Är just nu inne i en utvecklingsfas där hon blir fruktansvärt sårad när vi säger ifrån eller säger till när hon gör något som vi inte gillar.
Och så är hon otroligt kramig och vill vara nära, nära.
Den stora rädslan just nu är brunnen på tomten i Hälsingland. Den vill hon inte ens komma nära och när Siri bara tittar åt brunnens håll skriker hon "mamma, nu går Siri till brunnen!"

Siri - är familjens vilding. Om jag ett tag var glad över att den värsta passningstiden var över så har den nu börjat om igen, big time. Den nya julklappsdockan med det fina håret har redan fått tatueringar på armar och ben i form av en permament tuschpenna som letades upp. Den pennan har för övrigt gjort fina märken på den vita trappan och teakpallen i köket. Godisbitar letas upp och min mobiltelefon eller bankdosa är ofta på villovägar, trots att jag lägger dem på, vad jag tror, säkra ställen.
Dansar och sjunger och Eric Saade är favoriten, alla kategorier.

Båda - älskar att baka. Det är det de gör på bilden här ovan. Saffransmuffins med mandelmassa. I vår Hälsingestuga. Och så gillar de att hänga med mig. Var jag än är. Mannen kan, förvånansvärt enkelt pyssla med sitt eget, i lugn och ro.

2 kommentarer:

  1. Vilka stora tjejer du har!
    Det är så roligt att få läsa om dem.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. C - och det är så kul att du skriver att du gillar att läsa om dem. Ibland känns det som att jag mest skriver det för egen del (och för deras så klart) men jag tycker själv att det är skoj att läsa om andras barn.
    Kram och gott nytt lyckligt 2012 till dig, kära C

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!