fredag, juni 29, 2012

...och Relaxatorn på yogamattan

Jag utbildade mig till andningsinstruktör förra året. Under några månader fick jag en helt annan, och djupare förståelse för min andning. Både teoretiskt och praktiskt.

Jag fyller på med andning hela tiden -  läser material/information och får nyheter och uppdateringar från min andningslärare.

Han är en eldsjäl, min lärare. På många sätt och vis. Hans senaste projekt är att springa en Halvmara med silvertejp över munnen (för att visa på effekten av näsandning). Han har också tagit fram en helt suverän andningstränare som han kallar Relaxator.


Andningstränare har funnits länge och i olika former och storlekar. Den här måste vara den allra, allra bästa. Den har ett munstycke (att placera i munnen) och sedan ett motstånd mellan 1-5. Tanken är sedan att man andas in genom näsan och ut genom munnen och på så sätt aktiverar djupandningen i kroppen. Den har också ett band som gör att du enkelt kan hänga den i halsen när du inte använder den (även om jag mest har det som hjälp för att hitta Relaxatorn i väskan)

Många av oss har helt tappat kontakten med vår djupandning och kan behöva hjälp att hitta den. Att göra andningsövningar och påminna sig själv är ett sätt. Ett annat är att använda Relaxatorn. Den är så tydlig och direkt och hjälper i alla fall mig att genast komma djupare med andningen.

I morse använde jag Relaxatorn innan mitt  yogapass. Jag hade sovit dåligt och var lite stressad inför en uppgift på jobbet och hade svårt att själv komma ner i kroppen. Då hjälpte andningstränaren mig. Och på så sätt var det enklare att följa min practice på mattan. Jag var där. Hela jag.

Vill du köpa en Relaxator eller veta mer kan du alltid kontakta mig  Eller min lärare Anders. Vi håller båda andningskurser.

Låt andningen flöda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just din tanke, den är viktig!