tisdag, juli 31, 2012

Yogaretrat - dag 4 (Maten och sömnen och lite om piskning)

Det finns, på riktigt, igen godare mat just nu än den maten som serveras här. Vällagad vegetarisk mat med en massa spännande kryddor. I love it.

Kanske är det miljön och yogan och bara det faktum (som verkligen inte är bara) att maten är serverad och klar som gör den extra god. Men jag är ändå mer sporrad att äta mer veggo efter den här vistelsen.
Jag längtar efter lunchen och jag spenderar gärna tid i köket och småpratar med kocken som rör i sina grytor för att få en föraning om vad som väntar till middagen.
Och varje morgon längtar jag efter bovetegröten efter yogan. Den med färsk frukt och havremjölk.

Och så sömnen. Den där djupa och sköna. Som jag smiter åt mig när jag kan. Som idag, efter lunchen (när jag varit på yogamattan i fem och en halv timme - assistering, mysore och teknikklass), när vi bäddade ner oss under tjocka täcken i sängen, jag och C och sov små bebisar i nästan två timmar.

Det är mycket intryck för knopp och kropp så den där sömnen behövs. Verkligen.

Ikväll har vi badat bastu igen. Som alla kvällar. Och simmat i sjön. Vi är också invigda i björkrisbastupiskning. Något som jag tidigare haft en massa fördomar om men som nu frälst mig rejält. Det doftar fantastiskt av de varma björkbladen och piskningen påminner mer om en skön massage. Lovely för trötta yogamuskler.

Och alldeles snart väntar en god natts sömn.

Santhosa!

4 kommentarer:

  1. Så härligt det låter!
    Och jag är så glad att du njuter hejdlöst :)

    SvaraRadera
  2. Åh, har precis läst om alla 4 retreatdagarna, det låter ju nästan för härligt för att vara sant! Hoppas resten av veckan blir lika underbar! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det ÄR nästan för bra för att vara sant. Men det är SANT! Kommer leva länge, länge på denna vecka. Alla upplevelser. Alla nya erfarenheter, insikter och spännande människor

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!