måndag, april 15, 2013

Att ödmjukt ge efter, med styrka


Yogan har lärt mig att välja mina strider. Jag krigar inte längre för allting. Det finns ingen mening att göra det. Ingen anledning att alltid vara den som ska ha rätt. 
För vem har rätt att säga att han/hon har rätt?

Därför bugar jag mig ödmjukt inför det mesta och tänker att det nästan alltid finns två sidor. Dessutom har yogan (och min roll som terapeut/coach) lärt mig att vi aldrig någonsin vet varför en människa reagerar eller agerar som han/hon gör. 

Men det finns situationer där jag inte viker mig. Där jag definitvit väljer mina krig och där jag kan kriga på rätt så rejält och hårt. 

Det gäller när jag eller någon blir orättvist behandlad. Men också när jag känner att löften bryts. För jag har svårt med det. När jag får ett okej på något jag ber om, som känns viktig för mig, så förväntar jag mig att det utförs. Och det kan gälla små som stora saker. 
Vi pratade om det idag, jag och en kollega på jobbet, att hon blivit så arg för att hennes son inte satt på diskmaskinen på kvällen (som han lovat) så att hon inte hade en ren kaffemugg på morgonen. 
Den smutsiga kaffemuggen är inte problemet i sig, det är löftet som bryts. 



I bhujapidasana tänker jag att bugar mig ödmjukt men att jag är tydlig, stark och säker i mitt val att buga. 

8 kommentarer:

  1. Fint sätt att beskriva bhujapidasana! Där gäller det att vara orädd stark och säker men också ödmjuk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, orädd är också ett bra ord. Tog lång tid inna jag vågade vara det i denna asana

      Radera
  2. Håller med Ulrika, du förtydligar och lyfter verkligen fram kontentan av bhujuapidasana!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tackar, och jag gillar bhujuapidasana. Mycket. Men det har jag inte alltid gjort

      Radera
  3. Jag förstår innebörden av det "krångliga" ordet och håller med. Löften, stora eller små som bryts är inte ok ! Hos mig suger det energi, ibland kan jag nonchalera. En helt annan sak - hur fixar du att slå knut på dig själv ?! Jag tycker att det ser lite komplicerat ut... Jättekram H.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det suger energi av mig också. Mycket. Ibland lyckas jag också nonchalera, men det är svårt.
      Hur jag fixar att slå knut på mig själv? Ja du..det är en bra fråga. Jag vågar. Och jag har blivit stark av all yoga. Så den kombinationen tror jag är svaret.
      Och så har jag en kropp som följer mig fint i den här rörelsen.

      Radera
  4. Så fint skrivet!!

    Ha en bra dag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta! Önskar även dig en fin dag!

      Radera

Tack för just din tanke, den är viktig!