tisdag, januari 05, 2010

Siri 1 år!

Hon vinkar, klappar händerna och pekar. Hon ler stort och säger hejhej mot alla hon möter (och även mot oss, så fort vi lämnat rummet och kommer tillbaka igen). Hon väger drygt nio kilo och har passerat 70 centimeters-strecket.

Hon har börjat gå, med stöd eller genom att hålla i någons hand, inte helt själv ännu.
Hon reser sig från sittande till stående, mest med stöd men även utan.
Pussar får vi, från hennes öppna mun. I munnen stoppar hon gärna allt hon hittar. Och hon kryper gärna omkring med något i munnen också.

Vi har introducerat sagoläsning som en del av nattningen. Det gillar hon. Och på morgnarna går Signe ofta in till henne och kastar ner några pekböcker i sängen medan hon själv sitter nedanför Siris spjälsäng och läser högt ur en bok. Så kan de sitta, länge länge.

Otåligheten finns där. Och rastlösheten. Och de härliga, härliga skratten.
Hon gillar att bli jagad. Ogillar när hon blir bortburen från diskmaskinen eller dvd:n eller något annat kul hon vill pilla på.

Ord och ljud bubblar ur hennes mun. Hon härmas. Och hon dansar till musik. Som en tok.

Det är ett år sedan hon föddes. Ett år sedan jag hade en av de mest fantastiska dagarna i mitt liv. vill du läsa om det kan du göra det här. Och vill du läsa om Signes 1-årsdag gör du det här.

11 kommentarer:

  1. Hipp hipp hurra för Siri! Tänk vad ett år går fort. Vår lille kille blir 14 månader idag och jag undrar var tiden har tagit vägen!? Om ca 4 månader kommer en ny familjemedlem och det ser vi fram emot med skräckblandad förtjusning. Har ju förstått att tvåbarnstillvaron kan vara helt underbar med också ganska...påfrestande ;)

    Fira ordentligt idag nu!! Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis!

    Tänk vad tiden går fort, tycker att det var nyss du hade en liten nyfödd när vi fikade i gamla stan. Och nu står jag här själv med en liten...

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till Siri på hennes 1-årsdag! Jag måste erkänna att jag hade helt glömt att skriva upp hennes födelsedag i almanackan :-(. Det borde jag kommit ihåg. Just nu känns det som att jag glömmer allt och alla. Trodde aldrig att det skulle kännas så här med två barn :-). Den oändliga tröttheten tär på en och det vet ju du. Återigen stort grattis till den finaste lilla Siri! Vi tänker på henne idag! Puss och kram från oss!

    SvaraRadera
  4. Åh, grattis på födelsedagen söta Siri!

    SvaraRadera
  5. Grattis, grattis, grattis och ett fyrfaldigt hurra för lilla stora Siri som fyller år! Det är helt makalöst vad fort tiden går och att man plötsligt inte umgås med spädbarn längre! Grattis även till dig som tagit dig igenom ett så händelserikt och stort år som tvåbarnsmamma! Kram!

    SvaraRadera
  6. TÄNK. Ett år sedan. siri är ett år.
    Jag ska väl inte skriva att det gått fort...men fan vad det har gått fort. på ett sätt. även fast du haft det tungt vännen. traskat i sirap...
    men nu är det slut med det serru.
    Nu börjar flaxet, ruset genom lättmjölken ;)
    2010 blir ett sjuhelvetes år, (då fröken blund borde tänka på att sluta svära).
    Och siri är ju fantastisk. såklart. men det vet du ju. ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. hjälp, ett år går så fort! stort grattis, till ettåringen och ett-år-som-tvåbarns-modern. nu blir det bara lättare ;)

    SvaraRadera
  8. Stort grattis till lilla Siri på ettårsdagen!

    SvaraRadera
  9. Ingela - men åh, grattis, vad kul att det snart kommer en ny liten parvel till er familj. Att ha två barn är en fantastisk glädje. Långt ifrån alla har det tufft, men vi har haft ett tufft första år. Men nu, peppar peppar, känns det som om det börjar vända.
    Och visst är det du som gör så fantastiska ordtavlor? Siri fick en i doppresent av en omtänksam vän, och nu vill jag ha en likadan till Signe. Men du har paus inte sant? Äh, jag kontaktar dig på annat sätt.
    Tack för kommentar!

    Jessica - ja, inte sant, jag minns det som igår när vi satt där i Gamla stan och jag var tvungen att bryta upp för att brösten ömmade och ville att Siri skulle amma.

    Wille och Eddies mamma - kära vän, det är helt okej att du inte kommer ihåg lilla Siris födelsedag, du har ju fullt upp med ditt, och så ska det ju vara nu.
    Däremot är det inet okej att jag ännu inte hälsat på er, det MÅSTE jag göra innan jag sätter igång och jobbar heltid from februari. Jag ringer så kan vi boka en dag. Vore superkul att ses snart! KRAM

    Minna - tack söta du! Och snälla - kan du inte mejla ditt lösenord till mig, jag kommer inte in på din blogg. Kram.

    K- tack snälla för gratulationer. Och snart är du själv där, tänk vad tiden går. kram

    Fröken blund -ja vet du vad kära du, jag tror nästan att du har rätt, att det vänder, att det blir lättmjölk nu. Sen årsskiftet känns det fakiskt lite enklare och lite lättare. Jag hoppas att det håller i sig. Kommer du nästa lördag btw

    Fru A - ja, jag hoppas att du har rätt. Och som jag skrivit här ovan i några inlägg så känns det nästan som att det blir lättare nu. Och ingen är gladare än jag :)

    Jen - tack söta!

    Nina - tack ännu en gång!

    SvaraRadera
  10. Grattis!
    Vilket år det har varit, inte minst för lilla Siri så klart men även för dig.
    Hoppas 2010 bringar mer sömn till dig och stort lycka till med ditt alldeles egna företag!
    Kramar från C

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!