måndag, januari 03, 2011

Årskrönika 2010

Januari - Jag startar mitt företag, Stilla tankar. Jobbar två dagar i veckan som samtalsterapeut och hyr lokal på Om Shanti. Vi firar Siris 1-årsdag. Jag träffar min revisor för första gången och bestämmer mig för att leja ut min bokföring till henne. Går även två utbildningar i företagsekonomi på Skatteverket. Vi tillbringar en helg i Linköping för att hjälpa min yngsta syster att flytta och passar samtidigt på att träffa goda vänner. Jag börjar träna så smått i källaren, med sällskap av Paolo Roberto.

Februari - Jag håller flera temadagar/miniretreater och utökar företaget med grupptillfällen samt möjlighet till inspirationsmejl. Vi umgås allt mer med våra nyvunna grannar/vänner (med barn i samma ålder som Signe och Siri). Vi åker pulka och gör snöänglar. Jag skriver ett av mina mest debatterade blogginlägg. Jag börjar jobba tre dagar i veckan på det stora telekombolaget där jag varit anställd de senaste åtta åren och kombinerar det med Stilla tankar.

Mars - Jag börjar min påbyggnadsutbildning till samtalscoach i psykosyntes. Mina systrar är på besök över en helg, likaså min mamma. Vi firar ett år i huset.

April - Vi firar påsken hemma. Själva, I vårt hus. Och njuter av vårvärme på altanen. Jag och vännen J bestämmer oss för att springa Tjejmilen till hösten och jag börjar löpträna. Jag träffar vännen H i Nyköping (för en shopping-och bara-sitta-ner-och-prata-till-punkt-dag). Jag kommer igång med att cykla till jobbet de dagar då jag jobbar som terapeut. Jag döper mitt andra gudbarn, sötnosen Edvard.

Maj - Vi firar valborg med fina vänner i Hälsingland. Jag fyller 38 och fortsätter att intervallträna och älskar stunderna i skogen. Jag tar med Signe in till stan för att gå på fest hos guldlockiga C. Vi tillbringar Kristi Himmelfärdshelgen ute i skärgården. Mannen och jag har gemensam födelsedagsmiddag och mina systrar är på besök över samma helg. Jag marknadsför Stilla tankar på Facebook

Juni - Reunion med de fina studievännerna från samtalsterapeututbildningen. Vi tillbringar en hel helg i skärgården med sol, vin, skratt och gråt. Jag springer både Blodomloppet (med telekomjobbarkompisarna) och Parloppet (med bästa J). Det blir fem kilometer båda gångerna och jag är på god väg mot drömmen om att springa en mil. Jag tar examen i coachutbildningen och stoltserar med ännu ett diplom och fina minnen och kunskaper att bära med mig.
Jag tillbringar några dagar själv i barndomsstaden, pussar på gudsöner och träffar tjejkompisar.
Midsommarhelgen firas i skärgården.

Juli - Jag får spontanbesök av vännen S. Vi har inte setts på många år eftersom han bor och jobbar på en rad olika ställen i Europa. Ett kärt, kärt återseende.
En annan kär vän fyller 40 och jag och mannen firar med henne, utan barn. Vi sitter utohus halva sommarnatten och dricker rosévin.
Samma helg träffar jag studievännerna L och U och dricker ännu lite mer rosé, på en utservering i Gamla Stan. Jag löptränar och yogar.
Semestern tillbringas i Hälsingland. I Jämtland. Hemma. Och i skärgården. Vi är ensamma, träffar vänner och familj och har ljuvliga lediga veckor tillsammans. En fin vän från Halland är på besök med man och barn.

Augusti - Jag springer min allra första mil sedan gymnasietiden. Mannen börjar en projektanställning som innebär sena eftermiddagar och kvällar och jag kör hela racet med barnen. Siri skolas in på dagis och allting löper smärtfritt och har gjort sedan dess. Hon älskar dagis.
Vår familj får känna på människans ondska och det gör fortfarande ont i oss.

September- Jag springer Tjemilen. Jag klarar den och det är en fantastisk dag på många olika sätt och vis (trots att vännen J är sjuk och inte kan vara med). Jag träffar en ny handledare som jag träffar under hösten. Svärföräldrarna firar guldbröllop och vi ordnar fest. Vi tillbringar en långhelg hos barnens mormor i Jämtland. Jag går på några releasefester för nysläppta böcker.

Oktober - Vi besöker Kolmården med barn och mina systrar och tillbringar helgen hos mellansyrran i Norrköping. Jag får en hälsoundersökning via jobbet och den visar att årets träning gett resultat. Signe börjar i kyrkans barnkör. Signe fyller fyra år och jag tillbringar ännu en dag i Nyköping med bästa H. Jag hittar tillbaka till yogan igen och har tränat regelbundet sedan dess.

November - Allhelgonahelgen tillbringas i skärgården. Jag yogar en massa. Jag blir inbjuden att hålla flera retreater för privatpersoner (förutom de jag håller via yogastället). Vi sluter ett muntligt avtal med våra grannar/goda vänner om att hjälpas åt med barnen. Jag hoppar på trettiodagarstemat

December - Mannen får besked om nytt spännande jobb. Vi besöker Drottningholms julmarknad och har även vår traditionella glöggflest för våra vänner. Vi bakar lussekatter, gör egen pepparkaksdeg och förbereder julen. Jag och bästa J är på förläsning med Kay Pollack. Julen firar vi i Stockholm och nyår firas hos goda vänner i barndomsstaden.

6 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Vilket år som har gått! Vad roligt att du har hittat tillbaka till yogan och springer så mycket.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  2. Hm... det fanns en tid när jag sumerade året. en tid när jag drömde mig framåt.
    I år första gången på tre år jag skaffat mig en kalender för det kommande året..
    vem vet.. kanske jag också kan börja drömma igen.... men so far.. en dag i taget...

    SvaraRadera
  3. Viralila - ja, det känns fantasiskt att ha hittat tillbaka till yogan igen och att dessutom ha kommit igång med löpningen

    Ingela - och jag borde nog göra tvärtom, att inte skaffa kalender. Vore en utmaning för mig.
    Däremot gillar jag att du skaffat kalender och inte (som de flesta andra känns det som) har allting i mobiltelefonen. Jag älskar hederliga kalendrar!
    Och - en dag i taget - är väl en fin devis.Kram

    SvaraRadera
  4. Gott nytt yogaår önskar jag dig också :-)

    SvaraRadera
  5. Åh!!!
    Tänk. ett år. och shit vad du har hunnit med mkt, upplevt mkt, skapat mycket! Helt otroligt.
    Grattis till det, till dig och till dina fina runt om dig som får ha dig i sitt liv:)
    Gott nytt år-kram!!!

    SvaraRadera
  6. J - tack snälla!

    Fröken blund - ja, det har varit ett händelserikt år på många sätt. Och ändå så tomt, på andra. Det här året vill jag göra mer roliga saker. Som att träffa dig lite mer till exempel. Kram

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!